Systembolagets mest prisvärda viner

Systembolagets mest prisvärda viner

Nu har det avgjorts, Vinordic Wine Challenge 2011, där Sveriges ledande vinskribenter gemensamt utser de bästa och mest prisvärda vinerna på Systembolaget. Vinerna från Arvid Nordquist stod sig bra och fick flera medaljer, bland annat Puycheric Syrah Rosé och Cafê Culture box som bägge fick valören silver och omdömet mest prisvärda vin på Systembolaget i respektive priskategori och genre.

Vinordic Wine Challenge är den enda EU-certifierade vintävlingen i Sverige och därmed en garanterat neutral jury. Juryn vet vad vinerna kostar och bedömer enbart om de smakar bättre eller sämre än det angivna priset, på så sätt kan alla viner tävla mot varandra. Priserna som delas ut är medaljer med valörerna guld, silver och brons. Över 800 viner tävlade i totalt 38 klasser. Överraskningen i år var att över en tredjedel av vinerna som fick utmärkelser ligger i systembolagets beställningssortiment, där de kan beställas till alla butiker utan extra kostnad.

Här är medaljörerna från Arvid Nordquist

Puycheric Rosé, som var Systembolagets nästa mest sålda flaska i juli 2010, knep silvermedaljen i roséklassen och blev utsedd till mest prisvärda rosévin upp till 59 kronor. Detta är fjärde året i följd som detta rosévin mottar en medalj.
Puycheric Rosé Syrah 2010
Land: Frankrike
Producent: Foncalieu
Art.nr: 2209

I kategorin röda boxviner fick nyheten Cafê Culture box silvermedaljen och blev utsedd till Systembolagets mest prisvärda röda box i prisklassen 200kr och uppåt. Cafê Culture box, med sin unika stil, ökar nu sin distribution på Systembolaget och har blivit mycket uppmärksammad den senaste tiden.
Cafe Culture Box 2010
Land: Sydafrika
Producent: KWV
Art.nr: 2369

Pineau de Laborie som är ny i beställningssortimentet tog brons och blev utsedd till Systembolagets mest prisvärda vin bland starkvinerna i prisklassen 150kr och uppåt.
Pineau de Laborie
Land: Sydafrika