Bodega Garzón Tannat Reserve lanseras den 1 september

Uruguay - ett sällsynt vinland på den svenska marknaden

Vi svenskar har ett stort intresse för vin och dess ursprung, det är också intresset som driver oss till att upptäcka gamla klassiker såväl som våga prova nyheter. Uruguay är ett land som än så länge har varit okänt för svensken men tar nu plats på marknaden.

Den sydamerikanska vinhistorien började med att 1500-talets conquistadorer ville ha närodlat nattvardsvin, men vinproduktionen i Uruguay kom igång först på 1870-talet då baskiska odlare slog sig ner i området. I dag ligger landet på en stabil fjärdeplats efter bjässarna Argentina, Chile och Brasilien vad gäller odlingsarealer och blir mer och mer kända internationellt sett. Förklaringen till framgångarna finner vi bland annat i den sydfranska druvan tannat som tack vare sitt tjocka skal har den anpassat sig perfekt till klimatet i Uruguay. Tannat ger viner rika på tanniner med en härlig strävhet och tack vare klimatet i Uruguay får man också fruktiga och livfulla viner.

– Uruguay är lite av en underdog, men det ser jag bara som ett stort plus då jag tror att många konsumenter är nyfikna och gärna vill prova något nytt. Dessutom får du mycket vin för pengarna jämfört med välkända producenter från andra delar av världen. Jag hoppas att fler får upp ögonen för landet, säger Hanna Löfgren, produktchef på Arvid Nordquist.

Historien bakom en av Uruguays främsta vinproducenter

Bodega Garzón startade som ett familjeprojekt av den argentinske affärsmannen Alejandro Bulgheroni efter att han hade förälskat sig i det gröna, böljande området i Maldonadodistriktet öster om Montevideo. Han gav den italienske vinmakaren Alberto Antonini i uppdrag att ta reda på om området var lämpligt för vinodling. Antonini, som själv har en egen vingård i Chiantidistriktet mellan Florens och Siena i Toscana, kände genast en stark koppling till platsen och svarade snabbt ja. Vinerna från Bodega Garzón, menar han, har fått sin mineralitet, spänning och elegans från den speciella granit som jorden vilar på.

– För oss är det avgörande att Garzóns viner är trogna sin terroir. Vinerna ska representera landskapet de kommer från – allt från närheten till havet till den karaktäristiska jordmånen med sin komplexa mineralitet, säger Alec Griffiths som är exportchef på Bodega Garzón.

2014 stod det moderna vineriet färdigt och kunde ta emot de första druvorna. Byggd ovanpå en stenig höjd kan vineriet vara 40 % mer energieffektivt tack vare sin placering och omgivning. Placeringen gör också att 40 % av vineriets energibehov kan tillgodoses genom vindkraft och solenergi. I samband med att invigningen blev Bodegas Garzón det första vineriet utanför USA som godkänts som hållbart enligt de krävande kraven från USGBC, United States Green Building Council.

Uruguay på den svenska markanden

I Sverige är uruguayanska viner fortfarande sällsynta, något som är på väg att ändras. Vinhuset Bodega Garzón, en av Uruguays främsta vinproducenter, har nämligen lanserat två viner på den svenska marknaden de senaste månaderna. Först ut på Systembolaget var en exklusiv lansering med endast 3 000 flaskor av Garzón Pinot Noir Rosé som lanserades i somras. Ett bärigt och friskt rosévin med inslag av smultron, hallon, pepparmynta och blodgrapefrukt.

Bodega Garzón Tannat Reserve 2016

Den 1 september lanseras Bodega Garzón Tannat Reserve 2016 i det fasta sortimentet på Systembolaget. Vinet har en lila färg och doften bär toner av mörka frukter och kryddor. Smaken är fyllig och fruktig med mycket mineralitet och kryddighet tillsammans med mogna tanniner.

Servera gärna till rätter av lamm kryddat med salvia och vitlök, ugnsstekt viltkött eller en höstig gryta.

Bodega Garzón Tannat Reserve 2016 119 kr, art.nr 3210

Arvid Nordquist HAB är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. För oss handlar kvalitet inte enbart om att koncentrera sig på dagens önskemål och behov, vi vill också ta ansvar för morgondagens. Vi erbjuder ett stort sortiment av vin och öl där endast de drycker som uppfyller Arvid Nordquists sensoriska krav tas in i sortimentet. Vår ambition är att alla drycker i vin& öl sortimentet ska vara producerade med minsta miljöpåverkan, utan avkall på kvalitet. I Arvid Nordquists sortiment finns dessutom livsmedel, vårt egenrostade kaffe och sedan 2016 även non food-produkter. Vi är idag 210 medarbetare i Norden som tillsammans arbetar för att kunna erbjuda de bästa smakupplevelserna och produkterna - samtidigt som vi gör vårt yttersta för att förbättra villkoren för människor och minimera miljö- och klimatpåverkan. Det är, enligt oss, riktig god kvalitet. Läs mer påwww.arvidnordquist.se.