ASICS tar sig an tuffa klimatmål och ökar takten i klimatarbetet

I dag meddelar ASICS att företaget ansluter sig till det vetenskapsbaserade 1,5-gradersmåletför utsläppsminskning som ska leda till nollutsläpp till 2050. Enligt klimatforskningen är detta ett måste för att dämpa klimatförändringens värsta effekter.

Som ett led i arbetet mot de nya målen kommer ASICS att börja använda hållbar teknologi i allt mer av sin skotillverkning, med avsikt att minska koldioxidutsläppen från färgningen med 45 procent från 2020. ASICS fortsätter också att visa sin vilja till samarbete i klimatfrågan genom att ansluta sig till FN:s Fashion Industry Charter for Climate Action.

ASICS blev 2018 den första tillverkaren av sportutrustning som fick sina vetenskapsbaserade mål godkända av Science Based Targets initiative (SBTi). I juni i år blev företaget också först med att ge sitt stöd till Financial Stability Boards Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD). Nu ökar alltså ASICS takten ytterligare och sätter upp nya mål i enlighet med den rapport som IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) presenterade i oktober förra året. Där argumenterade panelen för att begränsa den globala ökningen av medeltemperaturen till 1,5 °C över förindustriell nivå.

– När ASICS grundades 1949 var vår vision att genom idrott främja ungas hälsa. Det är en filosofi vi följer än i dag, och för att även framtida generationer ska kunna vara aktiva och uppleva idrott vill vi sätta upp ambitiösa mål som blir kärnan i en affärsstrategi tänkt att dämpa klimatförändringens effekter, säger Yasuhito Hirota, operativ chef på ASICS Corporation.

För att kunna bygga upp en blomstrande nollutsläppsekonomi till 2050 krävs en förändring som är större och måste ske snabbare än något som gjorts tidigare. Då krävs det också beslutsamma företagsledningar och satsningar på klimatinvestering.

ASICS planerar att utöka sin användning av den resurssparande teknologin spinnfärgning till mer än 50 procent av alla nya produkter från företagets samtliga varumärken (ASICS, Onitsuka Tiger och Haglöfs) från och med 2020 1. Det blir första gången som spinnfärgning används i så stor skala för tillverkning av sport- och fritidsskor. Åtgärden förväntas minska färgningsprocessens koldioxidutsläpp med ca 45 procent och vattenanvändningen med 33 procent jämfört med konventionella metoder. Det motsvarar den koldioxid som tas upp av över 25 000 träd under ett år och det vatten som används av ca en miljon människor under en dag.

ASICS kan med stolthet också meddela att företaget har anslutit sig till UNFCCC:s Fashion for Global Climate Action-initiativ genom att underteckna Fashion Industry Charter for Climate Action. Med undertecknandet visar ASICS sitt engagemang i arbetet för att kraftigt minska modebranschens koldioxidutsläpp.

Som ett led i förändringen mot ett mer hållbart samhälle driver ASICS ett kontinuerligt hållbarhetsarbete inom alla delar av sin verksamhet.

Spinnfärgning

(spinnfärgning till vänster, konventionell färgning till höger)

Färgen tillförs medan den syntetiska fibermassan fortfarande är flytande, alltså innan fibrerna tillverkas.

Tyget tillverkas sedan av de färgade fibrerna.

Metoden ger lägre vattenförbrukning och koldioxidutsläpp än med konventionella metoder, där tyget i stället behöver doppas och tvättas.

1Spinnfärgningsmetoden används i tillverkningen av en innersula.

• #climate