TENKAN-TEN ÄR ASICS DRIVHUS FÖR INNOVATIONER INOM SPORT OCH HÄLSA

I dag började ASICS än en gång ta emot ansökningar till TENKAN-TEN, en unik och global tillväxtkatalysator som hjälper startup-företag inom sport och hälsa att nå sin fulla potential. Behöriga att söka är startup-företag som befinner sig i tillväxtfas, delar ASICS vilja att genom innovation få världen att röra på sig mer samt ansluter sig till företagets grundfilosofi om en sund själ i en sund kropp (Anima Sana In Corpore Sano).

TENKAN-TEN (som betyder ”vändpunkt” på japanska) ger inte bara de utvalda startup-företagen en helt unik tillgång till högt uppsatta chefer inom ASICS och olika mentorer inom branschen, utan också stöd och support från internationellt välkända IESE Business School. I programmet sätts varje enskilt företag i kontakt med ett globalt nätverk av detaljhandelsdistributörer, riskkapitalister och branschexperter samtidigt som grundarna får delta i ledarskapsutveckling och ett Sound Mind, Sound Body-program för att må bra både fysiskt och mentalt.

I det första TENKAN-TEN-programmet 2018 deltog fem utvalda startups från olika delar av världen. Samtliga företag, med verksamheter från smarta tyger till artificiell intelligens och appar för rörelsedetektion, har genom programmet lyckats accelerera sin tillväxt.

– Vi ser verkligen fram emot att än en gång ta emot ansökningar till TENKAN-TEN och hjälpa grundarna av innovativa startups att ta sin verksamhet till nästa nivå, säger Alistair Cameron, vd för ASICS Corporation.

TENKAN-TEN-PROGRAMMET 2019
TENKAN-TEN hjälper de utvalda startup-företagen med 30 000 euro samtidigt som de under en intensiv fyramånadersperiod får tillgång till kunskapen hos högt uppsatta ASICS-chefer och andra tongivande mentorer, t.ex. Sébastien Lefebvre som tidigare varit Twitters tillväxtchef.

Som en del av programmet kommer alla startup-grundare att få genomgå en ledarskapsutveckling där fokus inte bara ligger på företagskultur, utan också på både mental och fysisk hälsa. Varje grundare får en personligt anpassad Sound Mind, Sound body-plan där det ingår coachning, tid med personlig tränare och psykolog samt kostplanering och tillgång till ASICS gym- och träningsanläggningar.

Programmet startar i september 2019 och är förlagt till ASICS Innovation Hub i Barcelona samt ASICS Europes nyöppnade huvudkontor i Amsterdam.

PARTNERSKAP MED IESE BUSINESS SCHOOL
Det nya partnerskapet mellan ASICS och IESE Business School ger startup-grundarna tillgång till extra resurser på hög nivå, där de som en del av accelerationsprocessen arbetar med verklighetsbaserade problem och riktiga affärscase. Sida vid sida med grundarna arbetar IESE:s MBA-studenter, som på det här sättet får kombinera sin teoretiska kunskap med praktisk erfarenhet.

Mer information om programmet finns på https://tenkan-ten.com//. Årets ansökningsperiod varar till den 9 juni 2019 och ansökan görs på https://tenkan-ten.com/application/

Mediaförfrågningar hanteras av ASICS informationsavdelning som nås på tenkanten@pitch.co.uk