Love föddes död och återupplivades efter först 60 minuter

Pressmeddelande -

INTERNATIONELLA FUNKTIONSHINDERDAGEN 3 DECEMBER 2020: Jessicas son föddes död - idag har han flyttat hemifrån

INFÖR INTERNATIONELLA FUNKTIONSHINDERDAGEN 3 DECEMBER 2020

Jessicas son Love var död vid födseln. Idag är han vuxen och har precis flyttat hemifrån. Erfarenheterna från en lång kamp för Loves rätt till ett jämlikt liv, fick Jessica att starta ett företag för att hjälpa andra i samma situation.

Se filmen om Loves liv: https://youtu.be/Pv8aWiPXWFA

Varje förälders mardröm

Jessica upplevde varje förälders mardröm: Hennes son förlöstes med katastrofsnitt och var död vid födseln. Efter 60 minuter fick de liv i honom, men har var väldigt sjuk. När Jessica vaknade upp ur narkosen fick hon beskedet att hon skulle transporteras med ambulans för att få ta farväl av sin son.

Mötte omvärldens fördomar
Men när Jessica såg det lilla livet i kuvösen kände hon med visshet i hjärtat att han kommer att överleva. När de kom hem med sin son fick de brutalt möta omvärldens fördomar mot barn med funktionsvariationer: Knappt någon gratulerade dem, hälsade på eller gav presenter. De möttes bara av tystnad och frågor om vad de skulle göra av barnet. Men för Jessica och hennes man Bengt-Åke var det aldrig någon tvekan, i strid mot alla råd som gavs skulle Love bo hemma hos dem!

Lång kamp för stöd
Därefter följde en kamp för att få stöd, då Love behövde hjälp – inte minst med att kontrollera andningen. När de väl fått rätt till personlig assistans, blev det en stor omställning att ständigt ha främmande människor i sitt hem dygnet runt.

Vägen till vuxenlivet har varit allt annat än enkel för Love: han har ofta fått uppleva misstro mot sina förmågor, då han har svårt att göra sig förstådd av de som inte känner till hans sätt att kommunicera.

Flyttat till egen lägenhet
Men idag, 24 år gammal, har Love precis flyttat till en egen lägenhet. Erfarenheterna från kampen för Loves rätt till ett liv med självbestämmande fick Jessica att starta Assistans i Balans, med två vänner från en tidigare arbetsplats.

-Jag såg att det finns ett stort behov av en assistansanordnare som fokuserar på självbestämmande, för de som har svårt att göra sina röster hörda, berättar Jessica.

-Nyckeln är kommunikation: att hitta individens möjlighet att kommunicera. KOmmunikatioen finns alltid där, precis som för alla människor, och det får man aldrig ge upp hoppet om, säger Jessica med eftertryck och refererar till den Oscarsnominerade filmen Fjärilen i glaskupan*.

Startade eget för att hjälpa andra
Ryktet om Assistans i Balans spred sig snabbt bland föräldrar till barn med funktionsvariationer, men idag är det även många vuxna med t ex ALS som söker sig till Assistans i Balans, för att inte bli fråntagna sitt självbestämmande.

Men farorna hotar hela tiden:

-Det vi ser idag är att personlig assistans är under hot. Tar man bort den, tar man bort människors rätt till ett liv med självbestämmande, säger Jessica och fortsätter:

-Då är vi tillbaka till institutionerna!

Jessica menar att man behöver inse att vem som helst av oss kan behöva personlig assistans en dag. På en sekund kan allt förändras; en stroke eller ett steg ut i gatan och en bil du inte ser… Hur skulle du då vilja att ditt liv såg ut? Ett vårdpaket?

FAKTA:

Internationella Funktionshinderdagen instiftades av FN 1992

Assistans i Balans släpper på Internationella Funktionshinderdagen 3 december en film om Love, för att påminna om hur viktig den personliga assistansen är. Filmen kommer att skickas till alla riksdagsledamöter i Socialutskottet och chefer på Försäkringskassan.

*Filmen Fjärilen i glaskupan, är baserad på en självbiografi av Jean-Dominique Bauby (fransk originaltitel Le scaphandre et le papillon) som publicerades 1997. Romanen beskriver hur hans liv är efter att ha fått en massiv stroke som lämnade honom i ett skick som kallas locked in-syndrom.

Kontakt:

Jessica Molin