Tabu bland läkare försvårar behandling

– Tabubeläggning av urininkontinens är fortfarande ett problem inom primärvården. En ny undersökning bland allmänläkare i Norden visar att 4 av 10 har upplevt att de har svårt att ta upp ämnet med sina patienter. Tidigare har en nordisk patientundersökning visat att även patienterna känner sig generade över att tala med sin läkare om inkontinens. Det är dags att agera, anser en expert på området.

800 000 svenskar har dagliga besvär med överaktiv blåsa eller stressinkontinens – en sjukdom som ofta kan avhjälpas med en behandling hos husläkaren. Ändå väljer många inkontinenta svenskar att inte uppsöka läkare eftersom det är tabubelagt med inkontinens. Det visar en nordisk patientundersökning från 2012. Nu har det visat sig att tabubeläggningen även gäller allmänläkare i Norden.

Det framgår av en ny undersökning bland 516 nordiska läkare, varav 104 från Danmark, 103 från Norge, 206 från Sverige och 103 från Finland. Undersökningen är gjord av Kompas Kommunikation och Nordimed i samarbete med Astellas Nordic.

4 av 10 läkare upplever att inkontinens är tabu
Undersökningen visar att nästan 4 av 10 (37 %) av allmänläkarna har upplevt att inkontinens antingen är tabubelagt eller att det är svårt att ta upp ämnet med patienterna. Samtidigt upplever 68 procent av läkarna att inkontinenspatienter ofta själva är generade över att prata om sina urineringsbesvär.

Enligt Ian Milsom, professor och överläkare på Kvinnokliniken, Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg, är situationen problematisk

– Vi har länge känt till att svenskar med urininkontinens ofta skäms över sina besvär och därför väljer att hemlighålla dem, men när till och med allmänläkarna har svårt att prata med patienterna om urineringsbesvär har vi ett allvarligt problem, och eftersom tillståndet ofta kan avhjälpas bör vi satsa på att få bort tabubeläggningen av inkontinens bland både patienter och läkare.

Expert: Paradoxalt att inkontinens är tabubelagt bland läkare
Den nordiska patientundersökningen bland inkontinenta från 2012 visade inte bara att de som lider av inkontinens låter bli att söka läkare för sina besvär. Dessutom uppgav 8 av 10 inkontinenta (85 %) att de gärna vill att läkaren tar initiativet och frågar om urineringsproblem hos personer över 40 år. Därför är det paradoxalt att inkontinens är tabubelagt även bland läkare, menar Ian Milsom. Han uppmanar läkarna att ta bladet från munnen:

– När patienterna direkt efterfrågar att läkarna ska vara uppsökande när det gäller inkontinens är det paradoxalt att de i stället medverkar till tabubeläggandet. Läkarna bör fråga mer direkt om urineringsbesvär hos sina patienter och oftare ta initiativ till en utredning, även om det tar tid. Det finns ju hjälp att få. Om läkarna gör det till en naturlig del av besöket att tala om urineringsbesvär kan det leda till att problemet blir mindre tabubelagt och att de får en bättre dialog med sina patienter.

Ian Milsom rekommenderar följande punkter för att förbättra läkarnas dialog med patienterna om inkontinens:

Vägen till en bättre dialog med patienterna
·  Fråga patienterna mer direkt om urineringsbesvär.

·  Ta initiativ till en utredning – det finns hjälp att få för patienten.

·  Kom ihåg att över 8 av 10 (85 %) av inkontinenspatienterna anser att läkaren bör fråga patienter över 40 år om urineringsbesvär.*

* Undersökning bland inkontinenspatienter som gjordes i okt-nov 2011 av Kompas Kommunikation i samarbete med Kontinensforeningen i Danmark, Sinoba i Sverige, NOFUS i Norge och Suomen Inkon Ry i Finland samt ledande medicinska experter från alla fyra länderna.

Inkontinens tabu bland läkare

·  24 procent av läkarna har upplevt att inkontinens är tabubelagt.

·  13 procent anser att det kan vara svårt att ta upp ämnet med patienten.

·  68 procent av läkarna upplever ofta eller ibland att inkontinenspatienter är generade över att tala om sina urineringsbesvär.**

** Undersökningen gjordes av Kompas Kommunikation och Nordimed för Astellas Nordic. Undersökningen gjordes på internet i juni 2013 och omfattade 516 läkare i Norden. Av dessa kom 104 från Danmark, 103 från Norge, 206 från Sverige och 103 från Finland. 65 procent av de svarande var män och 35 procent var kvinnor.

Mer information
För medicinsk information om urininkontinens: Ian Milsom, professor och överläkare på Kvinnokliniken, Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg, 031-343 41 79.

Ove Schebye, medicinsk chef, Astellas Nordic, + 45 4343 0355

För mer information om överaktiv blåsa se även här i Astellas pressrum på MyNewsdesk http://www.mynewsdesk.com/se/astellas-pharma/tag/oeveraktiv-blaasa se även www.blåsan.se