Astrid Lindgrens Värld nominerad till Trip Global Award 2011 - ”Den bästa upplevelsen i Sverige!”

För andra året i rad har Astrid Lindgrens Värld nominerats till det mycket prestigefyllda priset Trip Global Award. Utmärkelsen har instiftats av RTS och skall ges till ”Den bästa upplevelsen i Sverige”.

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, instiftade i samarbete med Visit Sweden detta internationella pris år 2008. Priset delas i år ut till ”Den bästa upplevelsen i Sverige” för fjärde gången. Syftet med priset är att ta reda på vad utländska besökare vill uppleva i Sverige och uppmärksamma dem som erbjuder Sveriges bästa upplevelse.
Urvalsprocessen sker på åtta viktiga utlandsmarknader för Sverige:
Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Italien, Frankrike, England och Ryssland.
Juryn består av totalt drygt 30 researrangörer från de åtta länderna. Den slutgiltiga vinnaren kommer att presenteras under den Svenska Rese- och Turistgalan som hålls den 20 oktober i Berns Salonger.

-         Att för andra året i rad bli nominerade som en av landets bästa upplevelser, av den för oss viktiga utländska marknaden känns mycket bra och hedrande. Samtidigt är det ett viktigt kvitto på att vårt långsiktiga arbete att bli en destination av internationell toppklass ger resultat. Vi arbetar aktivt med en majoritet av de utlandsmarknader som juryn kommer ifrån. Mer än 30 % av våra 450 000 besökare kommer från dessa länder där vi finns med via broschyrer, annonsering, webben och genom besök på mässor, sägerMikael Ahlerup, vd för Astrid Lindgrens Värld.

För mer information om Astrid Lindgrens Värld gå in på www.alv.se

Vill du se hela listan på de nominerade så gå in på www.rts.se.

Mikael Ahlerup, Vd, Tfn +46 492 798 00 eller +46 70-5853646,
NilsMagnus Angantyr, marknadschef. +46 708-249104, nils-magnus.angantyr@alv.se

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken som grundades 1981 är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 450 000 besökare, varav drygt 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti och helger i september, samt på det svenska och danska höstlovet. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 350 medarbetare, varav 125 arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2010 128 miljoner kronor. Bolaget ägs av Saltkråkan AB (84 %) och Vimmerby kommun (16 %).