Köp inte en Router, köp en Expanderbar Router!

Köp inte en Router, köp en Expanderbar Router!

Det är ingen överdrift att säga att kravet på hemmets WiFi är högre idag än någonsin tidigare och att allt oftare än förr ställer det också högre krav på den utrustning som används. Ofta ansluts en enklare router från din internetleverantör som dessutom behöver installeras i ett elskåp undanskymt i hemmet. Dessa räcker inte för att skapa bra täckning för hela hemmet, särskilt inte när de flesta internetleverantörer erbjuder allt högre hastigheter.

Det första steget att förbättra ditt WiFi är därför oftast att byta ut din router. Utmaningen blir genast att utvärdera vilken router du faktiskt behöver för att täcka hela hemmet. Det kan variera kraftigt beroende på vilka material väggarna har, hur många andra enheter i byggnaden som stör samt såklart hur många våningar hemmet består av. En vanlig lösning blir därför ofta att senare komplettera med en repeater. Det är dock inte helt problemfritt.

Problemen som ofta uppstår med en Repeaterlösning är:

• Dina uppkopplade enheter förblir anslutna till samma enhet tills den helt tappar signalen, sedan ansluter den till den andra enheten. Otroligt frustrerande om du exempelvis sitter i ett videosamtal.
  • Har du flera våningar är det möjligt att routerns signal inte går helt förlorad från en våning till en annan, och den kommer alltid att ansluta till WiFi-routern istället för att ansluta till repeatern som ger bättre täckning för att vara närmare.
  • De inställningar som finns tillgängliga i routern följer inte nödvändigtvis med till reapatern eftersom varje enhet är individuell och inte nödvändigtvis pratar med varandra.

Lösningen stavas Expanderbar Router

I princip samtliga moderna routrar från ASUS kommer med tekniken AiMesh. Detta innebär att du med enkelhet kan lägga till fler routrar i efterhand för att skapa ett mer kraftfullt och heltäckande WiFi för hela hemmet. Detta ger också tryggheten att du kan börja med en router och därefter uppgradera efter behov med en eller fler enheter. Något som är unikt för ASUS är att det inte behöver vara samma typ av router. Samtliga ASUS moderna WiFi-6 routrar kommer med denna teknik och även majoriten av äldre WiFI-5 modeller. Många gånger kan det faktiskt vara så att du redan har en ASUS-Router hemma som klassiska RT-AC68U. Denna kan bli expanderbar genom att helt enkelt uppgradera till senaste Firmware. Kanske behöver du en diskret router i sovrummet och en kraftfull gaming-router vid spelhörnan. Samtliga AiMesh-kompatibla modeller finns att hitta här.

Enkel och kraftfull hantering
En expanderbar router kan enkelt sättas upp och hanteras via ASUS Router-appen eller webbgränssnittet. Där kan du kontrollera uppkoppling, få en grafisk övervakning av trafik, och anpassa inställningar med ett enkelt klick eller tryck. Att ansluta en expanderbar router till ett AiMesh-nätverk är helt krångelfritt.

Automatiskt den bästa WiFi-signalen
AiMesh kan skapa ett enda nätverksnamn så att det inte finns något behov av att växla mellan olika nätverk när du rör dig i ditt hem. AiMesh håller koll på signalstyrkan till din expanderbara router, och växlar smidigt över till en annan router vid behov. Det går också bra om du föredrar separata nätverksnamn för varje frekvensband.

Alla enheter kommer att automatiskt växla mellan samtliga routrar.
När vi kommer närmare en router med större täckning, kommer AiMesh-systemet att låta dig passera från en till en annan utan avbrott i den trådlösa signalen, detta är viktigt för att få bästa möjliga användarupplevelse och njuta av en internetanslutning utan avbrott.

Hanteringen av hela AiMesh-nätverket är centraliserad i huvudroutern
På detta sätt följer ändringar du gör i huvudroutern automatiskt i resten av AiMesh-systemet som vi har konfigurerat. Detta gör att vi kan tillämpa en ändring på en router, och utan att vi behöver göra något annat kan vi se det i resten av de anslutna enheterna.

Säkerheten då?

För säkerheten står ASUS AiProtection för en heltäckande lösning som dessutom inte kommer med någon extra kostnad eller abonnemang. Detta är ett säkerhetssystem som klassas med kommersiell kvalite och kommer med uppdateringar från Trend Micro. Detta skyddar automatiskt ditt hemmanätverk genom att blockera skadliga webplatser, upptäcker infekterade enheter samt enkla verktyg för att hålla data säker från ditt hemmanätverk.

Vill du veta mer om ASUS Expanderbara routrar så finns samtliga modeller tillgängliga här.

Emanuel Järnland

Presskontakt Marketing Manager Overall PR/ Monitors / Network / MiniPC / Gaming Gear

ASUS har över 30 års erfarenhet inom teknikbranschen och är ett ledande företag i den nya digitala eran.

ASUS är världens tredje största tillverkare av bärbara datorer och är numera, sedan början av 2016, den största PC-tillverkaren på konsumentmarknaden både i Sverige och i hela Norden.

ASUS Nordic