Auranest revolutionerar jobbsökandet för Kommunals medlemmar

Sedan våren 2017 erbjuder fackförbundet Kommunal tjänsten Auranest Bas, som de valt att kalla Trampolin, till sina drygt 500 000 medlemmar. Med hjälp av Trampolin kan fackförbundet Kommunals medlemmar söka jobb på mängder av rekryteringssajter – från en och samma digitala plattform. Plattformen har utvecklats av Auranest och har använts av Kommunal i drygt två år.

– Trampolin är ett revolutionerande hjälpmedel som sparar otroligt mycket tid. Ambitionen är stärka våra medlemmars position på arbetsmarknaden och få dem att inse sitt värde, säger Peter Hammarin, ombudsman på Kommunal.

Tjänsten levereras av lundabolaget Auranest och gör det möjligt för Kommunals medlemmar att söka nya anställningar på flera olika rekryteringssajter utan att behöva registrera sig mer än en gång. På så sätt sparar medlemmarna mycket tid och förhoppningen är att tjänsten i förlängningen ska skapa en arbetsmarknad på arbetstagarnas villkor – snarare än arbetsgivarnas.

– Genom Trampolin blir det inte ett heltidsjobb att söka ny anställning. Målsättningen är att Trampolin ska öka rörligheten bland Kommunals medlemmar och på så sätt skapa förutsättningar för bättre löner och arbetsvillkor, säger Peter Hammarin.

Välfungerande samarbete

Under våren 2016 testades Trampolin av ett begränsat antal av Kommunals medlemmar. Då var Auranest fortfarande ett litet företag och farhågan var att de inte skulle kunna hantera en så stor organisation som Kommunal. Men oron har visat sig vara obefogad. Verktyget har fungerat i stort sett problemfritt och Auranest har anpassat det efter Kommunals behov.

– Jag är väldigt nöjd med samarbetet. Auranest har varit väldigt lyhörda och behjälpliga i att anpassa tjänsten efter hur vi vill den ska vara. Till en början upplevde vi bl.a. att verktyget var alltför fokuserat på högre akademiska meriter, så Auranest lade in fler utbildningsformer för att fånga upp våra medlemmars alla kompetenser, säger Peter Hammarin.

Växer organiskt

I samband med att tjänsten lanserades för två år sedan utbildade Kommunal företrädare från sin lokala organisation i tjänsten, men utöver det har de inte marknadsfört den till sina medlemmar i någon större utsträckning. Trots det har antalet registrerade användare stadigt vuxit med omkring 400 medlemmar i månaden under det senaste året.

– De som trivs på sina jobb använder inte tjänsten, annars hade antalet varit större. Vår vision med Trampolin var inte bara att erbjuda medlemmarna att söka nya jobb utan också att hålla koll på hur marknaden ser ut. På så sätt kan våra medlemmar använda den informationen i löneförhandlingar och få bättre villkor, avslutar Peter Hammarin.

• Webbtjänster

Alexandra Nicklasson