Bild: Avarn Security.

Avarn Securitys ordningsvakter och väktare i Stockholms stad i stor övning i pågående dödligt våld

Ordningsvakter och väktare är ofta först på plats vid allvarliga incidenter som inträffar i publik miljö. Den senaste veckan har därför ett hundratal av Avarns ordningsvakter och väktare som arbetar i uppdraget åt Stockholms stad deltagit i en omfattande övning mot pågående dödligt våld.

PDV - Pågående dödligt våld inbegriper både terrorhändelser och brott. Syftet med övningen är att ge ordningsvakterna och väktarna ökad kunskap och mental förberedelse inför en PDV-händelse, samt ökad förmåga att kunna samverka med polisen och andra vid PDV-händelser. Övningen initierades av Stockholms stad och planerades tillsammans med Vesper Group och Avarn Security.

Sedan staden införde mobila ordningsvakter i mars 2018 har antalet ordningsvakter utökats och nu arbetar även väktare i uppdraget. Deras lokala närvaro bidrar till ökad trygghet och säkerhet där de verkar.

– Tanken är inte att ordningsvakterna och väktarna ska skickas mot faran, men de kan hamna mitt i händelsens centrum under sin tjänstgöring och de ska då kunna fortsätta verka inom egen kapacitet och förmåga, med fokus på att skydda allmänheten i väntan på polis, som har ansvaret för att hantera en PDV-händelse. Det har varit viktigt att genomföra övningen i nära samverkan med polisen och att innehållet också utgick från polisens fundament och att polisen även var på plats, säger Patrik Ahlforn, ansvarig för uppdraget på Avarn Security.

– Terrorhotnivån i Sverige ligger kvar på förhöjd nivå och det är viktigt att våra medarbetare som ofta är först på plats vid denna typ av incidenter är trygga i hur de kan bistå polisen på bästa sätt, säger David Larsson, VD på Avarn Security, och nämner attentatet på Drottninggatan, där just väktare och ordningsvakter var några av de som var först på plats.

Väktarna och ordningsvakterna som arbetar i staden har tidigare genomgått en grundläggande teoretisk PDV-utbildning som arrangerades av polisen. Den här gången har det varit fokus på upplevelsebaserade övningar, som att överleva brandangrepp, brandsläckningsmoment, förflyttning och gruppens och individens kommunikation, nollvärde och nomenklatur, akutsjukvård vid masskadeutfall och att livrädda, skade- och riskminimerande åtgärder och avlastningssamtal.

För ytterligare information:

Patrik Ahlforn, avdelningschef Avarn Security