En hjälpande hand på Medborgarplatsen, Södermalm.

​Avarn Securitys avtal utökas gällande ordningsvakter på allmän plats inom Stockholms stad

När uppdraget startade i mars 2018 arbetade arton ordningsvakter åt Stockholms stad för att bidra till ett tryggare och säkrare Stockholm. Idag arbetar fler än hundra ordningsvakter i uppdraget och 2021 utökas det ytterligare.

Stockholms stad satsar ytterligare och tillför fler ordningsvakter för ökad trygghet och säkerhet på fler platser i staden. Genom sin frekventa patrullering och lokala förankring är ordningsvakterna välkända bland invånare och näringsidkare inom och i anslutning till sina förordnandeområden, vilket bidrar till att öka tryggheten i den offentliga miljön.

Patrik Ahlforn på Avarn Security är avtalsansvarig för uppdraget med ordningsvakter på allmän plats åt Stockholms stad.

– Nu tar vi ytterligare ett steg i att utveckla framtidens ordningsvaktsarbete, där fokus ligger på brottsförebyggande och trygghetsfrämjande frågor, parallellt med ordningsvakters grunduppdrag, att medverka till att upprätthålla allmän ordning. Vi är stolta över förtroendet från vår uppdragsgivare Stockholms stad och är samtidigt ödmjuka inför uppdragets komplexitet där rätt förutsättningar, som extra utbildning och ett väl förankrat systematiskt arbetsmiljöarbete, är A och O för att förbereda ordningsvakterna för uppdraget och miljön där de verkar.

Patrik berättar att de arbetar systematiskt med information och lägesbilder, vilket syftar till ett resursoptimerat uppdrag. Det innebär att patrullering sker på rätt plats, i rätt omfattning, vid rätt tidpunkt och inte minst för att möjliggöra att rätt åtgärder kan genomföras självständigt eller i samverkan med andra.

– Vi ser att ordningsvakternas närvaro har en positiv inverkan på den upplevda tryggheten och nu växlar vi upp vårt arbete med att öka tryggheten och säkerheten inom Stockholms stads stadsdelar, avslutar Patrik Ahlforn.

Följ ordningsvakternas arbete på Instagram @avarnsmobila

Patrik Ahlforn, avdelningschef Ordning och avtalsansvarig, Avarn Security