Axfood spolar 15 ton plast till toalett- och hushållspapper

Axfood spolar 15 ton plast till toalett- och hushållspapper

Axfood byter förpackningar till toalett- och hushållspappret av de egna varumärkena Eldorado och Fixa som säljs av bland annat Hemköp och Willys. Plasten blir tunnare samtidigt som mindre plast används kring förpackningarna när de levereras till lager. Totalt sparas över 15 ton plast.

– Varje förändring i förpackningarna gör stor skillnad, inte minst när det gäller varor som vi säljer stora volymer av, säger Karin Grönskog, förpackningsutvecklare på Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.

Förändringen är en del av Axfoods plaststrategi ”rätt plast på rätt plats” som antogs förra året. Den totala mängden plast i den egna verksamheten ska minska med minst 25 procent till 2025. Alla förpackningar till egna märkesvaror ska kunna materialåtervinnas redan till 2022. Senast 2030 ska enbart återvunnen och förnyelsebar råvara användas.

– I första hand försöker vi att byta ut plasten mot andra material. När det inte går reducerar vi mängden plast genom att tunna ut den, ta bort detaljer eller på andra sätt plastbanta, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Axfood har under längre tid arbetat för att minska plastanvändningen av fossil råvara. Bland initiativen märks bland annat köttråg av återvunnen plast, plastbärkassar av förnyelsebart eller återvunnet material och tunnare materialåtervinningsbara krukor till färska örter.

Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83 eller presschef Magnus Törnblom, magnus.tornblom@axfood.se

Axfood AB bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal.Butikskedjorna skickar också ut egna pressmeddelanden som presenteras under respektive varumärke. För att läsa dessa sök på respektive kedjenamn.