Prestigefyllt internationellt pris till Garant

Prestigefyllt internationellt pris till Garant

Garant Graviola och Garant Ekologisk kryddmix taco får båda den internationella och prestigefyllda utmärkelsen ”PLMA´s 2016 Salute to Exellence Awards”. Och det i prisklasserna ”Juice & Smoothies” respektive ”World Foods”.

Priset delas ut vid den stora PLMA-mässan i Amsterdam 23-25 maj. Mer än 370 olika produkter tävlade i 48 olika klasser, där vinnarna utsågs av en jury bestående av internationella matexperter. Priset skapades för att ge uppmärksamhet och uppmuntran till företag som satsar på innovativa lösningar när det gäller egna varumärken.

– I fjol vann vi pris för Garant griskind och i år tar vi hem priset i två andra kategorier. Det är dubbel glädje, säger Johan Neuman, affärsområdeschef för egna märkesvaror (EMV) på Axfood.

Garant Ekologisk kryddmix taco kom ut på marknaden förra året och har blivit en försäljningssuccé.

– Kryddan är fri från tillsatser, vilket är mycket ovanligt på marknaden i dag, säger Helena Björck, dietist på Axfood och som arbetar för att minska såväl sockret som saltet i våra matprodukter.

PLMA står för The Private Label Manufacturers Association och arrangeras i Amsterdam varje år. Det är Europas största och viktigaste livsmedelsmässa inom private label-segmentet. Drygt 2 400 utställare från 70-talet länder deltar i år och mässan väntas samla cirka 12 000 inköpare och kategorichefer från de ledande livsmedelskedjorna i Europa och runt om i världen.

EMV visar en fortsatt stark tillväxt och utgör idag i genomsnitt mer än 30 procent av det samlade livsmedelssegmentet i Europa och mer än 50 procent på flera marknader. Inom Axfood, med kedjorna Hemköp, Willys, Tempo och Handlar´n, står egna varumärken i dag för 27 procent av det totala sortimentet. Till Axfoods EMV räknas bland annat Garant, Fixa, Premier och Eldorado.

För ytterligare information kontakta:
Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83

På Axfood arbetar vi med passion för mat och människor. Vår styrka är att utveckla och driva framgångsrika matkoncept på den svenska marknaden med ansvar för miljö och hållbar utveckling. Kedjorna Willys och Hemköp ingår liksom Tempo, Handlar´n och Direkten som är handlarägda och organiseras av Axfood Närlivs. Grossistförsäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross och partihandel drivs genom Dagab. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på axfood.se.

Axfood AB bedriver detaljhandel med de helägda butikskedjorna Hemköp, Willys och Willys hemma samt partihandel inom Dagab och Axfood Närlivs. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal.Butikskedjorna skickar också ut egna pressmeddelanden som presenteras under respektive varumärke. För att läsa dessa sök på respektive kedjenamn.