Spotifys anställda matchas med utrikesfödda inom samma bransch för digital Nätverksträff

Spotify leder vägen för digital integration tillsammans med Yrkesdörren

I ett läge där allt fler jobbar hemifrån satsar nu Spotify på digitala Nätverksträffar med Axfoundations integrationsinitiativ Yrkesdörren. Syftet är att engagera medarbetare och samtidigt hjälpa utrikesfödda att bygga sitt nätverk.

Vanligtvis är formatet en fika där företagets medarbetare matchas med en utrikesfödd person inom samma bransch för individuella möten i grupp på arbetsplatsen. Men nu ställer Yrkesdörren om till digitala Nätverksträffar för att möta upp företagens behov.

- I och med att många jobbar hemifrån, och kanske saknar det sociala, anordnar vi tillsammans med företag digitala Nätverksträffar där anställda får möjlighet att träffa en utrikesfödd person och tillsammans prata om den gemensamma branschen och kanske till och med spåna på vilka utmaningar och möjligheter Corona pandemin medför för arbetsmarknaden, säger Anna Urombi, Nätverksträffsansvarig på Yrkesdörren.

Kort om Yrkesdörren:
Yrkesdörren arbetar sedan 2015 för att påskynda utrikesföddas (Deltagare) etablering på arbetsmarknaden genom att facilitera möten med etablerade svenskar som Dörröppnare. Eftersom 8 av 10 jobb förmedlas genom kontakter är ett professionell nätverk en viktig nyckel till arbetslivet. Idén är att Dörröppnaren möter den sökande och diskuterar allt från CV till sociala koder inom deras gemensamma bransch. En färsk rapport visar att 82% av de utrikes födda deltagarna förstår den svenska arbetsmarknaden bättre efter sitt möte genom Yrkesdörren. Dessutom anser 65% att dörröppnaren haft betydelse för deras upplevda integration i det svenska samhället