Från Azets Plastic Pick-Up Day 2022.

FN:s Världshavsdag: Azets Plastic Pick-Up Day är tillbaka!

Azets 4 Kids och Plastic Oceans Europe lanserar för andra året i rad Plastic Pick-Up Day i syfte att minska och undvika plastföroreningar.

På FN:s Världshavsdag den 8 juni 2023, kommer Azets 7.600 medarbetare i Europa hjälpa till att rensa sitt närområde från plastföroreningar genom evenemanget Azets Plastic Pick-Up Day.

Azets, den internationella outsourcingleverantören av ekonomi- och lönetjänster, har initierat Plastic Pick-Up Day genom sin välgörenhetsstiftelse Azets 4 Kids i samarbete med den internationella ideella organisationen Plastic Oceans Europe.

Plastic Pick-Up Day lanserades som ett årligt evenemang 2022, och detta blir det andra året där Azets uppmuntrar medarbetare och allmänheten i Danmark, Estland, Finland, Irland, Norge, Rumänien, Storbritannien och Sverige att ta hand om plastföroreningar i sitt närområde under Plastic Pick-Up Day.

Plastic Oceans Europe hjälper Azets 4 Kids att organisera Azets Plastic Pick-Up Day samt ger värdefulla insikter om plastföroreningar och tips om hur Azets kan bli en mer hållbar verksamhet. Azets 4 Kids stiftades 2019 för att ge barn möjligheterna och verktygen de behöver för att skapa en bättre framtid för vår planet.

Plastic Oceans är en internationell ideell organisation som fokuserar på att stoppa plastföroreningar och främja hållbara samhällen över hela världen. Genom program inom utbildning, aktivism, opinionsbildning och vetenskap arbetar Plastic Oceans för att inspirera till förändringar i konsumentbeteende, företagspraxis och politik.

Av de 380 miljoner ton plast som produceras varje år i världen visar rapporter att upp till 50 % är för engångsändamål. Det uppskattas att mer än 10 miljoner ton plast dumpas i våra hav varje år, med allvarliga långsiktiga effekter på det marina djurlivet och miljön.

Chris Horne, koncernchef på Azets, säger: “Vi uppmuntrar alla människor att engagera sig i vårt syfte som organisation - att på ett hållbart sätt förbättra liven för våra kollegor, kunder och de samhällen där vi är verksamma. Förra året, under vår allra första Plastic Pick-Up Day, såg vi ett stort deltagande i hela koncernen, och jag är glad över att lansera Plastic Pick-Up Day 2023 för att återigen uppmärksamma FN:s Världshavsdag.”

“Genom vår välgörenhetsorganisation, Azets 4 Kids, har vi hjälpt till att skapa en bättre framtid för barn och unga människor i hela Europa, med ett fokus på att kämpa mot de förödande effekterna från klimatförändringar och miljöförstöringar. Vårt partnerskap med Plastic Oceans Europe sätter ljuset på vikten av att bevara våra hav och nå en hållbar konsumtion, medan vi även visar Azets engagemang för hållbarhet.”

Andrea Torres Saa, regionchef för Plastic Oceans Europe, säger: “Vi ser fram emot att ännu en gång arbeta med Azets 4 Kids i den årliga Plastic Pick-Up Day. Utbildning är en av våra grundstenar och vi tror att genom att utbilda våra framtida generationer planterar vi fröna för att förändra världen. Vi är glada att dela detta synsätt med Azets.”