Gå direkt till innehåll
Ann-Charlotte Sammer och Gerton Jönsson från Azets, Fredrik Peterson från Elgiganten samt Anne Nordberg från McDonalds vid prisutdelningen av "Årets CFO".

Fredrik Peterson från Elgiganten “Årets CFO”

Fredrik Peterson från Elgiganten blev “Årets CFO” när Azets uppmärksammade ekonomichefer inom franchise på Frannygalan i helgen.

Intresseorganisationen Svensk Franchise arrangerar varje år Frannygalan för att premiera duktiga företagare inom franchise. Genom samarbetet mellan Azets och Svensk Franchise uppmärksammar Azets duktiga ekonomichefer genom att dela ut priset “Årets CFO” på galan.

Priset delas ut till den CFO inom franchise som genom sitt nytänkande utvecklat en ekonomifunktion som haft en stor positiv påverkan på franchisesystemets finansiella utveckling. Finalister i årets utmärkelse var Hans Redig Bolin från Cervera, Fredrik Peterson från Elgiganten och Ulli Söderberg från Svensk Fastighetsförmedling. På Frannygalan i helgen korades Fredrik Peterson från Elgiganten till Årets CFO.

– Fredrik och hans arbete är klart värt att uppmärksammas. Han har varit med under många år i Elgiganten och hela tiden jobbat för att ständigt utveckla såväl ekonomidelen som företaget. Vi är så klart väldigt stolta över hans utmärkelse, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Den formella motiveringen från juryn, som består av representanter från Azets och McDonalds, lyder:

“Fredrik Peterson är en mycket aktiv CFO som lyckas kombinera den ekonomiska rollen med ett stort engagemang i det kommersiella. Han har utvecklat ekonomifunktionen från att vara en sammanställande enhet till att jobba proaktivt för att optimera lönsamheten i bolagets alla delar. Fredrik är en mycket verksamhetsnära CFO med stor tro på franchiseorganisationen."

– Med priset Årets CFO vill vi lyfta fram rollen som CFO och hoppas att det tydliggör Azets uttalade ambition att vara ekonomichefens bästa vän. Att vara ekonomichef idag är en utmanande och komplex befattning som tyvärr alltför ofta har en lite undanskymd roll i företagen. Den snabba teknikutvecklingen med en allt snabbare digitalisering gör dessutom att kompetenskraven på ekonomichefen hela tiden ökar eller i varje fall förändras, säger Anders Fryxell, vd på Azets i Sverige.

För mer information, kontakta

Anders Fryxell, vd Azets Insight AB, tel 0709-21 43 82, anders.fryxell@azets.com

Helena Malmström, marknadschef Azets Insight AB, tel 0709-79 61 01, helena.malmstrom@azets.com