Gå direkt till innehåll
Lina Dahlgren, säljchef på Azets, Patrick Back, Group CFO på Pinchos, Johan Martinsson, VD för Svenska Franchise Föreningen och Stefan Dahlgren, säljare på Azets på Svenska Franchisegalan 2023.

Patrik Back från Pinchos är “Årets CFO”

Patrik Back från Pinchos blev Årets CFO 2023 när Azets uppmärksammade ekonomichefer inom franchise på Svenska Franchisegalan i fredags.

Intresseorganisationen Svenska Franchise Föreningen arrangerar varje år Svenska Franchisegalan för att premiera duktiga företagare inom franchise. Genom samarbetet mellan Azets och Svenska Franchise Föreningen uppmärksammar Azets duktiga ekonomichefer genom att dela ut priset “Årets CFO” på galan.

Priset delas ut till den CFO inom franchise som genom sitt nytänkande utvecklat en ekonomifunktion som haft en stor positiv påverkan på franchisesystemets finansiella utveckling. Finalister i årets utmärkelse var ekonomicheferna Patrik Back - Pinchos, Sebastian Slettengren - Jaktia samt Glenn Mattsson - Team Sportia. På Svenska Franchisegalan den 5 maj korades Patrik Back från Pinchos till Årets CFO.

– Jag är både glad och stolt över utmärkelsen! Även om det är ett individuellt pris är det ett kvitto på teamets och bolagets insats som helhet. Vi har tagit oss igenom tuffa tider och står väl rustade att fortsätta Pinchos framgångsrika resa. Vi expanderar i snabb takt, redan detta år öppnar vi flera nya restauranger i Sverige, Norge och Danmark, säger Patrik Back, Group CFO och tf CEO på Pinchos.

Den formella motiveringen från juryn, som består av representanter från Azets och McDonalds, lyder: “Patrik är en mycket initiativrik CFO som bidrar till att utveckla affären och öka försäljningen. Han har under de senaste åren byggt upp en avdelning och genomfört många förändringar, inte minst så franchisetagare kan följa sin utveckling med tydliga nyckeltal. Under en tuff pandemi har Patrik bidragit till att inga restauranger gått i konkurs.”

– Årets tre finalister är alla goda exempel på CFO:er som lyckats utveckla en finans- och ekonomifunktion som haft en stor positiv påverkan på franchisesystemets finansiella utveckling. Patrik Back från Pinchos är en värdig vinnare som med stor initiativrikedom och handlingskraft lyckats bidra till att utveckla verksamheten och lotsa den genom pandemin. Grattis Patrik Back och Pinchos, säger June Mejlgaard Jensen, vd på Azets i Sverige och Danmark.