​Snusare från Nordnorge till Ystad och Haparanda blåsta på "sitt" snus

Det patentgodkända snuset Sting Free, som inte svider och bränner på snusarens tandkött, efterfrågas redan av snusare i tobaksbutiker. Detta trots att produkten ännu inte har börjat tillverkas! Kunderna har därför fått vända hemåt tomhänta.

Tobakshandlare i Norge och Sverige berättar själva att kunder i strid ström frågar efter det "svidfria" snuset, eller snuset som ”ikke svi”, som de säger i Norge. En större marknadsundersökning visar att nästan hälften (40 %) av alla snusare tycker det är obehagligt när snus svider. Dessutom upplever 9 av 10 snusare att snus svider. Patenterat snus som inte svider finns idag inte på marknaden. Anledningen är sannolikt faktumet att alla dagens snus har relativt höga pH-värden. Ju högre pH-värde desto mer svider det. Nackdelen med ett lägre pH-värde i snus är att nikotinet upptas långsammare och i sämre utsträckning. Att snus gör ont på tandköttet och munslemhinnan har hittills också varit ett hinder för de rökare som vill sluta röka med hjälp av snus. Tusentals har misslyckats pga. att rökare inte heller gillar snusets brännande. Detta fenomen har även uppmärksammats så långt bort som i Kalifornien (Snusgirl.com). I Sverige finns en miljon rökare och i världen finns en miljard rökare.

Lösningen för världens snusare är nu nära. Enmansföretaget B-O Wiberg Solutions AB på Lidingö har fått patent godkänt i Sverige och inväntar patentbesked för resten av Europa och USA. Den vetenskapliga lösningen innefattar ett ultratunt ogenomsläppligt membran som är omärkligt för snusaren och som i snustillverkningsprocessen appliceras på ena portionspåsens insida. Den skyddade sidan av prillan placeras sedan mot det känsliga tandköttet. Funktionen kan enkelt uttryckas liknas vid ett "plåster" som skyddar ett sår.

Det är inte endast snusande kunder som efterfrågar världsnyheten på snusområdet. Även tobakshandlarna gör det. En marknadsundersökning visar att 83 % av de svarande tobakshandlarna tycker det är en intressant produkt och en lika hög andel vill sälja det i sina butiker. Dessutom tjänar en tobakshandlare normalt dubbelt så mycket på att sälja en dosa snus som att sälja ett paket cigaretter. Skillnaden för folkhälsan är inte heller att försumma. Rökning dödar och snus gör det inte. Några av de avgjort största snusbutikerna i Sverige har bett att få bli testbutiker liksom några av världens största Internet-handels distributörer av snus.

Anledningarna till att det "svidfria" snuset redan efterfrågas i butik är sannolikt en kombination av att snusarna fått reda på att en lösning nu är uppfunnen via tidningar, tidskrifter och social medier och faktumet att en stor andel ogillar när snus svider. I juni 2016 blev nyheten om snuset mest lästa nyhetsartikel i Aftonbladet och ”Ettan” i branschen, Swedish Match har tecknat licens, men har inte ensamrätt till uppfinningen.

• bengt wiberg
  • stingfreesnus.com
  • bowsolutions.se
  • b-o wiberg solutions

Över en miljon personer har hittills läst om Sting Free snus (svidfritt snus). Patentgodkänt i Sverige. Patentsökt i hela Europa och USA. Största tillverkaren i världen, Swedish Match, har tecknat licensavtal men har inte ensamrätt. Vinnare av bästa affärsidé i Sverige 2016 i Venture Cup IDEA.

Länkar till tidigare nyhetsartiklar om Sting Free snus.

http://www.cafe.se/sting-free-snus-skyddar-tandkottet-tar-bort-svid/ (Café’)

https://www.dh.se/snus-som-inte-svider-ska-radda-rokare/ (Dagens Hälsa/Today’s Health)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23082017.ab (Aftonbladet, most read news article in Sweden in June)

https://mitti.se/nyheter/sa-upp-sig-blev-snusuppfinnare/ (Mitt i)