Nina Bondeson. Foto: Hendrik Zeitler

Backa Teater samarbetar med konstnären Nina Bondeson

På tisdag 18 april avslöjas höstens repertoar på Backa Teater. I samband med detta offentliggörs samarbetet med den Göteborgsbaserade konstnären Nina Bondeson, som kommer att formge teaterns affischbilder för teateråret 2023-2024.

Backa Teater har som tradition att samarbeta med en illustratör inför varje nytt spelår. Sedan 2007 har bland andra Kirsti Abrahamsen, Ivar Martinsson och Elisabeth Marttala arbetat tillsammans med teatern. I år är det konstnären Nina Bondeson som kommer skapa visuella verk för de produktioner som sätts upp på scen.

Nina Bondeson, som bor och är verksam i Mölndal, är en mångfacetterad konstnär som rör sig fritt mellan olika material och former. Bondesons unika uttrycksform spänner över broderi, tryckta bilder, målade möbler och allt däremellan. I hennes verk interagerar inte sällan figurer och föremål, ofta i form av ett fritt, parallellt universum. Hon har sedan debututställningen på Galleri Dr Glas i Stockholm 1989 ställt ut sina verk både runt om i Sverige och på den internationella scenen. Bondeson är bland annat representerad vid Statens Konstråd, Moderna Museet och Göteborgs konstmuseum, samt vid flertalet kommuner och landsting.

- I vanliga fall, när jag fattar konstnärliga beslut i min ateljé, är jag en utpräglad solitär. Men i det här bilduppdraget för Backa Teater är det annorlunda. Jag lyssnar, tolkar andras beskrivningar och stämningar, letar ingångar och gör mig öppen för invändningar. Plötsligt är jag ju, om än på betryggande avstånd, faktiskt en del av en ensemble! Det känns speciellt. Och roligt!, säger Nina Bondeson.

För Backa Teater kommer Nina att skapa fyra individuella verk – ett för respektive produktion som sätts upp under kommande spelår, hösten 2023 och våren 2024. Hennes första verk offentliggörs redan nästa vecka, den 18 april, i samband med att höstens uppsättningar presenteras.

- Det är väldigt roligt att arbeta tillsammans med Nina. Hon är en fantastisk konstnär som skildrar verkligheten på ett alldeles unikt sätt. I hennes vimlande bildvärld får det lekfulla och enkla samexistera med det svåra och mörka. Lite som årets repertoar på Backa Teater, vilket bäddar för ett väldigt fint samarbete, säger Backa Teaters konstnärliga ledare Lars Melin.