Odysséen. Illustration: Nina Bondeson.

Homeriskt och humoristiskt om den mänskliga fallhöjden och nyfiket tillåtande om döden – Backa Teater presenterar vårens repertoar

En fantasifylld irrfärd där gränsen mellan dans och teater suddas ut. Om att ibland behöva gå vilse för att hitta hem. Dessutom lekfullt, nyfiket och tillåtande om döden, ur barnens perspektiv. Backa Teater kan nu presentera vårens repertoar. Biljetterna släpps den 25 augusti klockan 12.00.

– Backa Teater fortsätter på den utforskande resan in i existensens virrvarr. Och i vår kan vi med glädje presentera både världskoreografen Örjan Andersson, som tar sig an Odysséen, och den framstående regissören Gustav Deinoff, som iscensätter Dimen Abdullas pjäs Döden Döden. Backa Teaters skådespelare, musiker och storslagna rum välkomnar alla till Lindholmen på Hisingen i vår, säger teaterns konstnärliga ledare Lars Melin.

ODYSSÉEN
Även hjältar snubblar ibland

Gränsen mellan dans och teater suddas ut när koreografen Örjan Andersson bygger en föreställning med basen i Homeros episka hjältedikt om krig, kärlek och längtan. Här utforskas den mänskliga fallhöjden i en storslagen scenografi. Om att vilja hitta hem. Att vara genial och fantastisk, men ibland behöva gå vilse och kanske få tabba sig på vägen.

– Det är fascinerande att få arbeta med och besjäla en klassisk historia på det här sättet. Att få skapa en homerisk, humoristisk och smått bisarr fantasivärld tillsammans med både skådespelare och dansare, säger koreografen och regissören Örjan Andersson.

I ord och rörelse återberättas historien om Odysseus, som på sin hemfärd från det trojanska kriget råkar ut för en mängd äventyr och missöden. Som i tio år irrar runt till havs och möter cykloper sirener och havsvidunder innan han till slut återförenas med Penelope. Allt medan gudarna ser på.

Örjan Andersson är en av Sveriges mest framgångsrika koreografer med över 40 verk bakom sig för flera av de ledande kompanierna i Sverige och Europa. Han driver sedan 1996 projektkompaniet Andersson Dance där han skapar koreografiska verk, ofta med fokus på livemusik. Kompaniet turnerar över hela världen och har bland annat spelat på Kennedy Center i Washington och Barbican i London likaväl som på de stora scenerna i Sverige.

Urpremiär 17 februari på Backa Teater
Från 13 år

Av: Homeros
I bearbetning av: Magnus Lindman
Regi och koreografi: Örjan Andersson
Med: Nikola Borggård Gavanozov, Eleftheria Gerofoka, Gunilla Johansson Gyllenspetz, Rasmus Lindgren, Ulf Rönnerstrand, Emelie Strömberg, Ove Wolf, med flera
Scenografi och ljus: Chrisander Brun
Kostym och mask: Josefin Lindskog
Komposition: Jonas Redig
Ljud: Simeon Hillert

En samproduktion med Andersson Dance

DÖDEN, DÖDEN
En dag ska vi dö, alla andra ska vi leka

Döden, döden är en mångbottnad och inbjudande föreställning som ur ett barnperspektiv undersöker det vi alla har gemensamt. Med humor, nyfikenhet och massa musik bjuds vi in i färgstarka berättelser genom glädjen och sorgen, svärtan och ljuset, skrattet och allvaret.

– Vi som är vuxna blir ofta oroade när vi ska prata om döden, vad vi ska säga och för de känslor och reaktioner ett sådant samtal kan ge. Och det gör att vi kanske helt undviker ämnet. Men döden är ju en del av livet och barnen förtjänar verkligen en möjlighet att få prata om den, säger Gustav Deinoff, som står för regin.

Döden, döden skrivs av Dimen Abdulla i samverkan med Gustav Deinoff och inspireras av samtal med både barn och vuxna.

I en tillåtande lek där allt är möjligt och endast fantasin sätter gränser får vi kanske svar på några av alla tusen frågor vi har kring döden. Vi får åtminstone chans att ställa dem och fundera kring dem tillsammans.

Gustav Deinoff är skådespelare, regissör och en av två konstnärliga ledare på Unga Klara i Stockholm. Han har lång erfarenhet av att arbeta med teater för barn och unga. Som skådespelare har han bland annat medverkat i en rad av regissören Suzanne Ostens uppsättningar på just Unga Klara. På samma teater har han också regisserat flera uppmärksammade produktioner och är i höst aktuell med regin av Romeo & Julia.

Urpremiär 8 mars 2024
Från 6 år