Oxytocin. Foto: Ola Kjelbye

Backa Teater sätter upp dockteater om att vara människa av kött och blod

Vi är beredda att sätta allt på spel för att få lite närhet. Men vad gör man när kroppen är både ens bästa vän och värsta fiende? I Backa Teaters Oxytocin ges en intim och vardagsnära föreställning om att vara människa av kött och blod, berättad genom dockor. Urpremiär 18 oktober på Backa Teater. Från 15 år.

– Grundtemat i pjäsen är kroppen. Vad innebär det att leva som människa och ha en kropp? En kropp med behov och begär, en kropp som växer, utvecklas och åldras. Vi sover, skiter och ligger. Och till slut så dör vi. Vi är inte så fria som vi vill tro. Vi är bundna till köttet. Pjäsen är ett försök att fånga den här aspekten av livets skeenden – med hjälp av dockteater, berättar regissören Oskar Thunberg, som också står för manus.

Thunberg lånar titeln från hormonet oxytocin som frigörs i samband med beröring och fysisk kontakt. Inspirationen till föreställningen är till stor del hämtad från intervjuer med människor i olika åldrar om erfarenheter av, och relationen till, kroppen och dess förändring. Frågorna har handlat om allt från sex, kärlek och intimitet till äckel, döden och meningen med livet.

Föreställningen rör sig på gränsen mellan barndom och vuxenliv. Det handlar om den första kyssen, att möta döden på extrajobbet inom hemtjänsten och hur man tröstar någon som hyperventilerar av ångest. Inbäddat i en igenkännlig vardag, som rymmer både sårbarhet och grymhet, avtäcks det stora i det lilla. På scen ser vi fem skådespelare, två musiker, tio dockor och en värld i miniatyr. Att berättelsen gestaltas med dockor ämnar skapa både förhöjning och distans.

– Jag har arbetat med dockteater till och från i många år, och jag upphör aldrig att förbluffas över mediet. En docka lever inte om den inte ges liv av sin dockspelare. På det sättet blir livet i dockan väldigt påtagligt. Men samtidigt blir den materiella aspekten av livets skeenden – kroppen som materia – märkligt uppenbar, fortsätter Oskar Thunberg.

Oskar Thunberg är sedan 2011, tillsammans med Paula Stenström Öhman, konstnärlig ledare för den Stockholmsbaserade frigruppen Lumor. Han har setts som skådespelare på en lång rad scener runt om i landet, däribland i ”Fallna från månen” på Dramaten och i ”Måsen” på Göteborgs Stadsteater. Han är också ofta anlitad som filmskådespelare. På senare år har Thunberg främst varit verksam som regissör, bland annat med ”Sex roller söker en författare” som han satte upp på Backa Teater 2021. Han har också regisserat flera av Lumors produktioner, senast ”Content” i samarbete med Folkteatern i Göteborg.

OXYTOCIN
Allt blir inte bra, men det går ändå
Urpremiär 18 oktober på Backa Teater
Från 15 år