Odysséen. Illustration: Nina Bondeson.

En fantasifylld irrfärd när Örjan Andersson tar sig an Odysséen på Backa Teater

En generös och kreativ röra om att färdas från Troja till Ithaka, från det ena till det andra – eller tvärtom. Med humor, dans och storskalig scenografi återberättas Homeros klassiska verk om krig, kärlek och längtan. Den 17 februari har Odysséen premiär på Backa Teater. En samproduktion med Andersson Dance. Från 13 år.

Möt Odysseus. Den grekiska mytologins stora hjälte som på sin hemfärd från det trojanska kriget råkar ut för en mängd äventyr och missöden. Som i tio år irrar omkring till havs bland cykloper, sirener, monster och oväder. Allt under gudarnas vakande ögon.

I regi av koreografen Örjan Andersson sammanförs dans och teater i en berättelse om individen och gruppen. Om människan som genial och fantastisk, men patetisk på samma gång. Om att ibland behöva gå vilse för att hitta hem och kanske snubbla lite på vägen. I en underfundig tolkning av Odysséen, bearbetad av Magnus Lindman, bjuds publiken in till en homerisk, humoristisk och smått bisarr fantasivärld som utforskar den mänskliga fallhöjden.

– Jag tror alla kan identifiera sig med Odysseus. Han stöter på problem som han lyckas övervinna, bara för att genast stå inför ett nytt dilemma. Vårt dilemma på scen handlar om hur vi ska berätta de här historierna om monster, gudar och naturkrafter. Och där tar vi till alla medel: rörelse, musik, röster och ett rum som är hela världen, säger regissören och koreografen Örjan Andersson.

På scen ser vi sju skådespelare och tre dansare som färdas över hav och land och mellan tid och rum. Scenografin, av Chrisander Brun, påminner om en filminspelningsplats och involverar allt från vind, rök, eld och vatten till en rörlig gradäng. Kostym och mask är i sin tur designad av Josefin Lindskog. Med berättandet som ankare ges nytt liv i denna antika klassiker, vars existentiella frågeställningar fascinerar människan än idag.

– Människan har alltid haft ett behov av berättelser. De är livsviktiga för oss. Själva berättandet är essentiellt för att vi ska kunna förstå oss själva, vår samtid och för att kunna känna gemenskap. I denna uppsättning omfamnas verkligen berättandet som konstform, i både ord och rörelse. Det blir en mäktig visuell föreställning där människans ofullkomlighet står i centrum. Välkomna ombord, säger Backa Teaters konstnärliga ledare Lars Melin.

Örjan Andersson är en av Sveriges mest framgångsrika koreografer och har skapat verk för flera av de ledande kompanierna i Sverige och Europa. Sedan 1996 driver han även eget kompani, Andersson Dance, med nationell och internationell verksamhet till vilken han skapar koreografiska verk, ofta med fokus på livemusik. Kompaniet turnerar över hela världen och har bland annat spelat på Kennedy Center i Washington och Barbican i London såväl som på de stora scenerna i Sverige.

De senaste åren har han även arbetat för teaterscenen och gjort succé med sin regi av Werther och Exit Parkour på Unga Dramaten, Hamlet på Folkteatern i Göteborg, Drottningens juvelsmycke och Antigone på Helsingborgs Stadsteater, Mozarts requiem på Malmö Operan och Orfeus och Eurydike för Unga Dramaten och Unga på Operan. Allra senast regisserade han publik- och kritikerhyllade Ett drömspel på Folkteatern i Göteborg.

ODYSSÉEN
Även hjältar snubblar ibland

Premiär 17 februari på Backa Teater
Från 13 år