Barista vinner dubbla SM-medaljer i Latte Art

Som enda kedja kvalificerad till SM tog Barista i helgen både bronsmedalj och silvermedalj i "Latte Art". Eliten av Sveriges baristor gjorde upp om vem som är skickligast på att göra konstverk av kaffe.

Att vara barista handlar om mer än att bara hälla upp en kopp svart kaffe och för att kunna undersöka vilka som är bäst inom yrket anordnas varje år Kaffe-SM. Konsten är att med ångspunnen mjölk skapa mönster när mjölken hälls genom den bruna "creman" i espresson. Det ställer krav på allt från kvarninställning, espressoextraktion och ångspinning av mjölken till upphällningsteknik med stadig hand. I finalen ingick tre moment:

"Free Pour Latte"
"Designlatte"
"Espresso Macchiato"

Man har i förväg fotograferat vad man tänkt åstadkomma i varje moment och i finalen ska man skapa två drycker av vardera som är så lika fotografiet som möjligt. Ett antal parametrar betygssätts av internationella domare och efter samtliga heat återstod två medaljvinnare från Barista.

På bilden bronsmedaljören Georgios Moudiotis, Barista Stockholm Central.
Silver togs av Khattab Alkhteb, Barista Kungens Kurva

Med dessa bägge medaljer har Barista totalt fem SM-medaljer genom åren.

- Jag är oerhört stolt, säger Baristas grundare Björn Almér, för detta visar att kaffeskills visst går att leverera på elitnivå även om man finns på flera ställen som "kedja".

Barista Fair Trade Coffee är Skandinaviens första etiska coffee shop koncept. Sedan starten 2006 har man idag 15 coffee shops i Malmö, Lund, Kalmar, Göteborg, Stockholm och Uppsala. Allt som går är Fairtrade och det mesta är ekologiskt. Varje gång en kund använder sitt Stammiskort skänks 2:- för en skolmåltid i Muka Dhera, Etiopien via FN. Utöver det får kunden 10% rabatt själv. 749 barn får i nuläget dagligen skolmat och vi har hunnit skänka över 1.495.000 måltider.

Silver & bronsmedalj SM Barista Cup Latte Art 2017
Finalist "Årets Kombo" samt "Årets Hjärta" Fast Food Awards 2017
"Bäst på ekologiskt" Naturskyddsföreningen 2016
Juryns Hederspris "Hållbart Ledarskap 2014"
Vinnare "FairtradeFramsteget 2014"
Vinnare "Änglamarkspriset 2013"

11 år i styrelsen för Svenska FN-fonden.