Idag kl 12 - FN inviger Barista Sergels Torg

Idag måndag 29 April kl.12.00 Sergels Torg, arkaden ingång T-Centralen

Svenska FN-förbundets generalsekreterare Linda Nordin inviger Barista Fair Trade Coffees 17:e coffee shop, som trots sin ringa storlek på 14m2 föväntas leda till att ca 40 fler barn kan börja skolan i Etiopien. Barista är officiell Huvudpartner till FN-förbundet och varje fika med Stammiskortet ger 2:- i extra rabatt till FN för en skolmåltid i Etiopien.

I samband med bandklippningen överlämnar Barista även 113 paket kaffe motsvarande närmre 8.000 koppar till Kavian Ferdowsi från Hemlösa.se. Kaffet är de första tre veckornas resultat av "Bjudkaffe" (Baristas variant av s.k. "Suspended Coffee") där gäster för samma pris som en latte (34:-) kan bjuda härbärget på ca 70 koppar (ett paket 500g) av samma ekologiska Fairtradekaffe som Barista serverar. Kaffet kostar Barista 56:- + moms i inköp per paket, så Barista står för mellanskillnaden.

21 paket (1.500 koppar) kommer även överlämnas till härbärget Slink In i Sundsvall.

Utöver Linda Nordin och Kavian Ferdowsi finns även Baristas tre grundare Maria Andersson, Nina Forsberg och Björn Almér på plats.