Barndiabetesfondens grundare erhåller skandinaviskt pris

Professor Johnny Ludvigsson, ordförande och grundare av Barndiabetesfonden har mottagit Knud Lundbaek-priset för sina framstående studier av barndiabetes. Det var under det Skandinaviska diabetessällskapets konferens i Uppsala i maj som priset tillkännagavs. 150 diabetesexperter hade samlats för att diskutera diabetesterapins kärnområden och de senaste forskningsrönen.

Barndiabetesfondens ordförande Johnny Ludvigsson har erhållit Skandinaviska diabetessällskapets prestigefyllda Knud Lundbaek-priset. Knud Lundbaek (1912-1995) var en av Nordens mest framstående diabetesforskare och priset, som är instiftat i hans namn, syftar till att uppmärksamma forskning inom diabetes.

– Det känns mycket hedrande att få ta emot pris. Jag är både stolt och tacksam. Att forskningsinsatser inom diabetesområdet uppmärksammas är stimulerande för oss inom forskningsvärlden, men sätter samtidigt strålkastarljuset på det stora resursbehovet vi har på detta område, säger Johnny Ludvigsson, prismottagare.

Knud Lundbaek Award består av en prissumma och diplom samt att mottagaren av priset förväntas hålla en högtidsföreläsning. Johnny Ludvigssons föreläsning handlade om ”Betacellernas funktion – kärnfrågan i typ 1-diabetes”.

Under konferensen delade även Barndiabetesfonden ut sitt pris för ”mest framstående barndiabetesforskning i Norden”. Som tidigare meddelats var prismottagaren Professor Jørn Nerup för sina mångåriga studier av mekanismerna bakom uppkomst av typ 1-diabetes.

Om typ 1-diabetes hos barn:

• Diabetes hos barn leder fortfarande till överdödlighet i unga år.
  • Sverige har, näst efter Finland, världens högsta frekvens av diabetes hos barn.
  • Varje dag insjuknar två barn i Sverige i typ 1-diabetes.
  • Ett barn med typ 1-diabetes tar 5 till 7 insulininjektioner per dag.
  • Behandlingen är omfattande, livsuppehållande och pågår varje dag året om

Forskning som Barndiabetesfonden gett stöd till:

Ansökan om forskningsanslag: http://www.barndiabetesfonden.se/Global/Forskning/PM%202013.pdf

För mer information, kontakta:
Johnny Ludvigsson, grundare och ordförande i Barndiabetesfonden, johnny.ludvigsson@liu.se
Lisa Hillerström, presskontakt Barndiabetesfonden, lisa@hgpr.se eller telefon: 0733-76 18 17

Barndiabetesfonden stödjer forskning vars syfte är att förebygga, bota eller lindra diabetes hos barn och ungdomar. Barndiabetesfonden är en stiftelse och får inget stöd från vare sig kommun, landsting eller stat. Vi är helt beroende av frivilliga bidrag från privatpersoner, företag och föreningar. Barndiabetesfonden har 90-konto och är medlem i Frivilligorganisationernas Insamlingsråd. H.K.H. Kronprinsessan Victoria är Barndiabetesfondens beskyddare. Det är enkelt att lämna ett bidrag! Besök www.barndiabetesfonden.se eller skänk 250 kronor genom att SMS:a ordet HJÄLTE till 729 29 för att stödja forskningen kring barndiabetes.

Johnny Ludvigsson

Överläkare/Senior professor Hedersordförande stiftelsen Barndiabetesfonden 0706-577 234