För tredje året i rad tar BDO en plats på listan över Sveriges mest attraktiva arbetsgivare

För tredje året i rad är rådgivnings- och revisionsbyrån BDO en av Sveriges 100 främsta arbetsgivare. Utmärkelsen Karriärföretag delas ut till de företag som erbjuder bäst karriär- och utvecklingsmöjligheter för unga på arbetsmarknaden.

– Högt engagemang och inspirerade medarbetare är ett av våra absolut viktigaste mål. Det fina med inspiration är att alla bidrar – om vi är inspirerade så inspirerar vi andra., säger Malin Nilsson, vd på BDO.

Interna medarbetarundersökningar har också visat att engagemanget är högre än någonsin trots att året till stor del präglats av distans- och hemarbete.

– Vi är otroligt stolta över våra medarbetare! Hur vi tagit oss igenom senaste årets pandemi visar på ett riktigt bra samarbete. För det arbete vi gör, utför vi gemensamt. Vi hjälper våra kunder och vi hjälper varandra i med- och motgång.

En medarbetare som uppskattar att jobba i en organisation med bra teamkänsla och där det finns möjlighet att växa är Linnea Ibrahimovic på BDO:s kontor i Borås.

– Jag är glad för att vara en del av BDO, jag är stolt över att vara en ambassadör för vårt varumärke och jag är inte det allra minsta förvånad över att vi plockar hem priser år efter år - BDO är i en liga för sig! Någonstans mittemellan liten och stor och det måste vara den absolut bästa positionen för att vara förankrad med verkligheten och människorna som lever mitt i den, säger hon.

Karriärföretagen är en utmärkelse för de 100 mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige som erbjuder unika karriär- och utvecklingsmöjligheter.

Juryn ger utmärkelsen till BDO med motiveringen:
    BDO är en engagerad arbetsgivare som håller sig uppdaterad kring samhällets krav och trender. Här får du en familjär och avslappnad företagskultur där du verkligen kan vara dig själv och fokusera på att skapa relationer. Det finns stora karriärmöjligheter inom företaget och medarbetarna lär och inspirerar varandra. Mångfald, jämställdhet och hållbarhet är bara några komponenter som BDO har som en självklarhet. En riktigt attraktiv arbetsgivare!

Daniel Wetterling är HR-chef på BDO.

– Vi är oerhört glada och stolta över att bli utsedda till ett av Sveriges Karriärföretag för tredje året i rad, inte minst efter en mycket utmanande och tuff period med en stor andel distans- och hemarbete och den isolering detta inneburit. I situationer som denna blir vikten av att ha engagerade medarbetare med förmåga och vilja att hitta nya vägar och lösningar än tydligare. Och detta har våra medarbetare än en gång visat – inte minst genom det faktum att BDO under denna period åter igen konstaterats ha branschens nöjdaste kunder i Svenskt Kvalitetsindex mätning över kundnöjdhet! Imponerande känns som ett ”understatement”!

Syftet med Karriärföretagen är att underlätta för Sveriges studenter och young professionals att hitta sin nästa arbetsgivare. Utmärkelsen baseras på arbetsgivarens karriärsidor på webben, närvaro och kvalitet i sociala medier, aktiviteter gentemot studenter och young professionals, samt attraktivitet som arbetsgivare i externa mätningar. Det slutgiltiga urvalet har gjorts av en jury som består av employer branding- och rekryteringsexperter.

Martin Strömqvist från Karriärföretagen ser hur pandemin försvårat för många arbetsgivare.

– Den bristande kontakten med arbetsgivare under pandemin slår hårt mot många arbetsgivare idag när många återigen behöver rekrytera. Många av våra Young professionals vill byta arbetsgivare varje år och då uppstår stora rekryteringsbehov men också möjligheter för företag att locka nyfikna young professionals till sig. I efterskalven av pandemin är det därför otroligt viktigt för företag att arbeta med sitt EVP och arbetsgivarvarumärke både för att locka talanger men även för att bibehålla den otroliga kompetens som redan finns internt säger han.

En dag på jobbet som revisorsassistent på BDO

Linnéa Ibrahimovic är revisorsassistent och jobbar på BDO:s kontor i Borås sedan två år tillbaka. Hennes målsättning är att bli auktoriserad revisor och vi får följa henne på vägen fram. Hon valde att byta till BDO då hon upplevde att utvecklingen inte gick tillräckligt fort hos hennes tidigare arbetsgivare. Följ henne här!

Läs mer om BDO som arbetsgivare!

BDO är en heltäckande affärspartner till företag i deras vardag och på sin utvecklingsresa. Byrån erbjuder bred och djup kunskap inom affärsrådgivning, revision, skatt och outsourcing av redovisning och lön. BDO finns på ett tjugotal kontor runt om i Sverige och ingår i BDO:s världsomspännande nätverk – en av världens största revisions- och konsultorganisationer med över 91 000 medarbetare i fler än 160 länder. Enligt Svenskt Kvalitetsindex har BDO branschens nöjdaste kunder. Sedan 2013.

Daniel Wetterling

HR-chef +46 31 384 71 69