Sverige - ett konkurrenskraftigt land för personer med förmögenhet

Sverige - ett konkurrenskraftigt land för personer med förmögenhet

När Portugal och Storbritannien nu avskaffar sina förmånliga beskattningsregler för inflyttade personer förändras den skattemässiga spelplanen i Europa. Sveriges regelverk utan arvsskatt, gåvoskatt och förmögenhetsskatt gör landet till ett attraktivt alternativ för förmögna personer.

– Att locka hit denna grupp gynnar svenskt näringsliv, inte minst genom tillförsel av kapital till tillväxtbolag, säger Pether Römbo, Auktoriserad Skatterådgivare FAR.

I en tid när internationell rörlighet är vanlig för privatpersoner blir attraktiva beskattningsregler en viktig faktor inför ett beslut om vilket land som en entreprenör med familj ska ha som sin hemvist. Detta gäller särskilt så kallade High Net Worth Individuals (HNWI) - som har minst en miljon dollar i investeringsbara likvida medel - eller Ultra High Net Wort Individuals (UHNWI) - med cirka 30 miljoner dollar i investeringsbara likvida medel.

Ändrade regler

Frågan aktualiseras av att två länder med mycket generös beskattning av nyinflyttade nu ändrar sina regler. Portugal beslutade i slutet av 2023 att avsluta sina alternativa beskattningsregler från den 1 januari 2024. Under mars 2024 meddelade Storbritannien att deras välkända regelverk med beskattning på ”remittance-basis” kommer att avskaffas från 2025.

– Vi har nu ett utmärkt tillfälle att kommunicera Sveriges fördelaktiga beskattningsregler till de här grupperna, något som i förlängningen gynnar svenskt näringsliv. Genom att investera kapital i svenska företag kan de förmögna bidra till tillväxt, expansion och innovation inom olika branscher. Dessutom har de själva möjlighet att starta nya bolag eller delta i utvecklingen av exempelvis startupbolag, säger Pether Römbo.

Sverige delvis ett lågskatteland

När det gäller förmånlig beskattning för förmögna är kanske inte Sverige det land som först dyker upp i tanken. Sverige brottas sedan gammalt med ett rykte om att ha världens högsta skatter, men den bilden stämmer inte med dagens verklighet. Visserligen är marginalskatten på arbetsinkomster hög (som högst drygt 55 procent), men för en UHNWI är det skatter på kapital som är det väsentliga. Här är Sverige bland de absolut förmånligaste länderna i Europa. Sverige tar varken ut arvs- gåvo- eller förmögenhetsskatt och i praktiken är fastighetsskatten försumbar. Som jämförelse har Storbritannien en arvsskatt som i värsta fall uppgår till 40 procent.

För kapitalinkomster i form av aktieutdelning från privata onoterade kapitalförvaltande bolag kan svensk skatt ofta begränsas till 20 eller 25 procent. För löpande förvaltning av kapital i form av noterade värdepapper erbjuder Sverige skattefrihet på avkastning som överstiger en schablonintäkt på 3,62 procent av kapitalbeloppet.

Lockar till sig förmögna

En strategi bland många länder i Europa har länge varit att erbjuda en alternativ beskattning för personer som flyttar till landet ifråga. Vanligtvis är detta utformat så att personer med förmögenhet eller med höga inkomster får en betydligt fördelaktigare beskattning än de redan bosatta. Ett mer eller mindre uttalat syfte med de alternativa beskattningsreglerna är att locka utländska HNWI, eller ännu hellre UHNWI.

Strategin får anses som framgångsrik. Enligt ”The Global Oppertunities for Relocation Report”, som BDO Global Private Client Services publicerade i november 2023, hade bland annat Storbritannien, Irland, Schweiz, Österrike, Spanien, Frankrike, Portugal, Italien, Cypern, Malta och Grekland alternativa beskattningsregler för nyinflyttade. Många personer med förmögenheter har dragit fördel av regelverken och bosatt sig i dessa länder. Som exempel uppmärksammade Financial Times den 16 december 2022 att 30 av de förmögnaste personerna i Norge under året bytt hemvistland till Schweiz - inför en kommande försämring av norsk skattelagstiftning.

Sverige tillhör inte de länder i Europa som har utformat förmånliga skatteregler som bara får användas av nyinflyttade personer. Samma skatteregler gäller för alla som är bosatta här. Men vid en närmare analys visar det sig att Sverige är särskilt internationellt konkurrenskraftigt för den typ av inkomster som är relevanta för en typisk HNWI.

– Sammantaget är Sverige ett attraktivt alternativ för förmögna personer som vill bo i ett politiskt stabilt och rättssäkert europeiskt land med ett acceptabelt skattetryck. Detta borde svenska politiker och företrädare för näringslivet marknadsföra tydligare, både i Sverige och gentemot sina europeiska kollegor, avslutar Pether Römbo.