Tillsammans med våra kunder kommer vi nu närmre en mer klimatsmart byggbransch, säger Henrik Ehrengren logistikdirektör på Beijer Byggmaterial.

​Fossilfria leveranser från Beijer Byggmaterial i Stockholmsregionen

Varje år gör Beijer Byggmaterial 200 000 leveranser från sina lager och kör 200 000 mil i Stockholmsområdet. Från den 1 juli 2020 körs alla kontrakterade leveransbilar på fossilfria bränslen, något som kommer minska koldioxidutsläppen med minst 80% jämfört med dagens leveranser*

- Självklart är det viktigt för oss som den största aktören bland byggmaterialhandlare i Stockholmsområdet att hantera våra leveranser på ett ännu mer hållbart sätt. Det här hjälper också våra kunder i deras miljöarbete och tillsammans kommer vi nu närmre en mer klimatsmart byggbransch, säger Henrik Ehrengren logistikdirektör på Beijer Byggmaterial.

Stockholmsområdet är den mest expansiva regionen i Norden med många stora aktörer som har krav och vilja att få ner sina klimatavtryck. För ett stort bygge som får många leveranser blir detta en stor positiv förändring.

Beijer Byggmaterial har fyra distributionscentraler i Stockholm, med totalt 45 kontrakterade leveransbilar som varje dag förser företag och privatpersoner med byggmaterial. Drivmedlet på dessa bilar ställs nu om från diesel till fossilfria alternativ som till största del består av HVO100, ett förnybart växtbaserat bränsle. För de bilar som plockas in extra sker en klimatkompensation.

- Beijer jobbar mot målet att på sikt bli helt klimatneutrala. Logistik och transport är ett område som påverkar mycket och där det redan gjorts stora åtgärder, säger Alexandra Rosenqvist, miljö- och hållbarhetschef på Beijer Byggmaterial.

Bland annat är Beijers leveranscentraler i Stockholmsområdet bra strategiskt placerade för att spara tid för kunderna och få ner antalet körda mil. Beijer har också infört ett system för att öka sin optimering av de slingor som körs, bilarna har optimerats, el-kranar har installerats och nu erbjuds även frakt för retur av avfall.

* Enligt kalkylmodell på miljofordon.se

För mer information, kontakta:
Henrik Ehrengren, logistikdirektör
henrik.ehrengren@beijerbygg.se

Beijer Byggmaterial AB är Sveriges största helägda bygghandelskedja med 82 byggvaruhus över hela Sverige, inkl det nya förvärvet. Vi förser både byggproffs och hemmaproffs med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Beijer Byggmaterial omsätter över 8 miljarder SEK och har mer än 2000 anställda.

Beijer Byggmaterial ingår i STARK GROUP som äger STARK i Tyskland, Danmark, Finland och Grönland, Neumann Bygg i Norge och Beijer Byggmaterial i Sverige. Stark Group är Nordens största distributör av byggmaterial och erbjuder ett brett utbud av tjänster till både entreprenörer och professionella hantverkare.