Botten nådd enligt Bemanningsindikatorn Q3

Bemanningsindikatorn bytte 2015 namn till Bemanningsföretagens Kvartalsrapport.

Även om omsättningen i bemanningsbranschen visar en minskning för hela riket med 26 procent tredje kvartalet 2009 enligt Bemanningsindikatorn finns det ljusglimtar. Uthyrning inom marknadsföring, vård och bygg ökar. Industri och tillverkning uppvisar endast minus fyra procent jämfört med tredje kvartalet 2008. Uthyrningen minskar inte lika snabbt som tidigare samtidigt som efterfrågan på omställningstjänster avtar

Omsättningen i bemanningsbranschen var drygt 3,2 miljarder kronor tredje kvartalet 2009, jämfört med 4,3 miljarder tredje kvartalet 2008. Detta är en minskning med 26 procent.

- Minskningen är inte lika kraftig längre, botten är med stor sannolikhet nådd, säger Henrik Bäckström, förbundsdirektör för Bemanningsföretagen.

Omställning fortsätter att växa, men i svagare takt

Tjänsten omställning har fortsatt att växa och omställningstjänster har ökat med 357 procent jämfört med tredje kvartalet 2008. Ökningen är dock inte lika kraftig som tidigare, vilket skulle kunna tyda på att behovet av omställningstjänster börjar mattas av.

- När omställningstjänsterna minskar betyder det att arbetsmarknaden börjar stabilisera sig, säger Henrik Bäckström

Omställning är när bemanningsföretag hjälper till vid personalminskning hos kundföretaget. Kundens medarbetare omplaceras inom företaget eller till andra företag eller utbildas som förberedelse till nytt jobb.

Uthyrning av marknadsförare ökar mest

Yrkesområdet marknadsföring/information ökar mest jämfört med tredje kvartalet 2008 (+45 procent) följt av hälso- och sjukvård (+33 procent) och bygg 25 procent. Dessa yrkesområden står för 6 respektive 7 och 2 procent av den totala omsättningen.

- Marknadsföring är ett yrke där inhyrning blir allt mer populärt, marknadsförare och informatörer behövs i både med- och motgång, säger Henrik Bäckström.

Resterande nio yrkesområden där jämförande siffror finns uppvisar minskad omsättning. Största yrkesområdet av alla är kontor/administration med 18 procent av omsättningen i branschen, följt av industri/tillverkning och lager/logistik med vardera 16 procent.

Bemanningsföretagen har utökat antalet yrkesområden som redovisas separat för att spegla det faktum att branschen idag finns på hela arbetsmarknaden.

Om statistiken

Statistiken är framtagen i samarbete med AB Handelns Utredningsinstitut, HUI, under Jessica Lindbloms ledning. Urvalet för statistiken utgörs av de 35 största medlemsföretagen i Bemanningsföretagen. Tillsammans utgör dessa företag cirka 75 procent av branschens totala omsättning. Med andra ord omfattar Bemanningsföretagens statistik huvuddelen av branschens omsättning och urvalet är att betrakta som representativt för branschen.

Bemanningsindikatorn är Bemanningsföretagens kvartalsvis återkommande index för omsättningsutvecklingen hos medlemsföretagen. Bemanningsindikatorn ger en snabb överblick av branschens utveckling på kvartalsbasis.

För mer information:
www.bemanningsforetagen.se

tel. 08-762 69 68
mobil. 070-345 69 68

pressinformatör Almega
tel. 08-762 68 95
mobil. 070-345 68 95

Bemanningsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation för personaluthyrnings-, omställnings- och rekryteringsföretag med 380 medlemsföretag, varav 300 auktoriserade. Bemanningsföretagen ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Bemanningsbranschen erbjuder kunder och medarbetare stor flexibilitet och trygghet. Grunden för verksamheten är att kunderna får tillgång till rätt kompetens vid rätt tillfälle för att kunna verka effektivt. Medarbetarna får möjlighet att utvecklas på en föränderlig arbetsmarknad med den trygghet som erfarenhet och kompetens från många olika arbetsplatser ger. I bemanningsbranschen bedöms människor enbart efter kunskaper och kompetens.

• Arbetsmarknadsfrågor

• bemanningsföretagens kvartalsrapport