Bemanningsindikatorn - Stockholm klarade sig undan krisen

Bemanningsindikatorn bytte 2015 namn till Bemanningsföretagens Kvartalsrapport.

I jämförelse med andra regioner har Stockholm hittills klarat sig undan en större nedgång. Bemanningstjänsterna har endast minskat med 16 procent, i jämförelse med betydligt kraftigare nedgångar på 30 till 40 procent i resten av landet. När nu branschen i riket har nått botten och ser en vändning uppstår frågan om Stockholmsregionen över huvudtaget kommer att påverkas av finanskrisen.

Omsättningen minskade totalt med 16 procent jämfört med tredje kvartalet 2008. Region Stockholm utgör 39 procent av totala omsättningen i branschen.

Omställning ökade med 355 procent och utgör nu 12 procent av totala omsättningen i regionen.

Uthyrning minskade med 21 procent och utgör 80 procent av totala omsättningen i regionen. Även om totala uthyrningen minskar finns det yrkesområden som ökar sin omsättning.

Mest ökade yrkesområdet hälso- och sjukvård med 45 procent, tätt följt av bygg med 42 procent.

Största yrkesområdena är ekonomi/finans och kontor/administration, båda med 18 procent av den totala omsättningen.

Om statistiken

Statistiken är framtagen i samarbete med AB Handelns Utredningsinstitut, HUI, under Jessica Lindbloms ledning. Urvalet för statistiken utgörs av de 35 största medlemsföretagen i Bemanningsföretagen. Tillsammans utgör dessa företag cirka 75 procent av branschens totala omsättning. Med andra ord omfattar Bemanningsföretagens statistik huvuddelen av branschens omsättning och urvalet är att betrakta som representativt för branschen.

Bemanningsindikatorn är Bemanningsföretagens kvartalsvis återkommande index för omsättningsutvecklingen hos medlemsföretagen. Bemanningsindikatorn ger en snabb överblick av branschens utveckling på kvartalsbasis.

För mer information:
www.bemanningsforetagen.se

tel. 08-762 69 68
mobil. 070-345 69 68

pressinformatör Almega
tel. 08-762 68 95
mobil. 070-345 68 95

Bemanningsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation för personaluthyrnings-, omställnings- och rekryteringsföretag med 380 medlemsföretag, varav 300 auktoriserade. Bemanningsföretagen ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Bemanningsbranschen erbjuder kunder och medarbetare stor flexibilitet och trygghet. Grunden för verksamheten är att kunderna får tillgång till rätt kompetens vid rätt tillfälle för att kunna verka effektivt. Medarbetarna får möjlighet att utvecklas på en föränderlig arbetsmarknad med den trygghet som erfarenhet och kompetens från många olika arbetsplatser ger. I bemanningsbranschen bedöms människor enbart efter kunskaper och kompetens.

• Undersökningar, rapporter

• bemanningsföretagens kvartalsrapport