Erik Sundgren, Bergtekniker och nyanställd avdelningskch

Erik & Bengt - en match made in heaven, möt Erik Sundgren, Bergtekniker

Sedan några månader tillbaka har vi ett nytt affärsområde här på Bengt Dahlgren. Det handlar om Bergteknik och tjänster kopplade till det. Mannen bakom satsningen är Erik Sundgren. En erfaren Bergtekniker både från konsultvärlden och statligt verk med en Civilingenjörsexamen från Luleå Tekniska Universitet i botten.

Erik, vad gör egentligen en Bergtekniker?

-En Bergtekniker tar hand om alla frågeställningar rörande byggande i berg såsom tunnlar, bergrum, bergsläntar eller grundläggning. Med tanke på trycket efter byggbara tomter, inte minst i storstäder så ökar behovet av att bygga på berg och i berg under mark. Bengt Dahlgren har sett ett behov av den här kompetensen och affärsområdet. Efter många år i branschen var jag väldigt sugen på att vara med och bygga något nytt från grunden, när möjligheten dök upp kändes det som en match made in heaven, skrattar Erik.

Vem är Erik, mannen bakom bergteknikern?

-Jag är mitt uppe i småbarnsåren med en tvååring och ytterligare ett barn på väg. Det passar mig bra för jag gillar verkligen att umgås med familjen. Även om det är fullt upp med småbarn så ger familjen och att umgås med vänner mig återhämtning från jobbet, något jag tror är nödvändigt för att kunna prestera bra.

-Mitt liv fylls också av mina hobbies. Jag kommer från Luleå och följer vårt hockeylag i vått och torrt. Årets säsong var en besvikelse men nu ser det lovande ut inför nästa. Jag läser mycket, science fiction och fantasy är favoriterna. Matintresset är stort så jag försöker få till så mycket restaurangbesök som det bara går under småbarnsår.

Det nya affärsområdet och därmed Eriks anställning startades upp i mars så allt är väldigt nytt och spännande. Att snabbfotat kunna starta upp nya affärsområden och plocka upp idéer är verkligen en av fördelarna med Bengt Dahlgren. Stor i meningen av att vi finns över hela Sverige och har runt 700 samhällsbyggnadskonsulter, liten genom vår flexibla organisation med lokalkontor med stor frihet och kultur av att vara snabbfotade och entreprenöriella.

-Jag har jobbat i riktigt stora organisationer och det passar inte riktigt mig. Det blir lätt opersonligt och omständligt. Jag spenderar så mycket tid på jobbet, det är superviktigt att bli inspirerad och känna att man verkligen bidrar med något viktigt.

Varför tycker du affärsområdet Bergteknik är så intressant?

-Det finns en stor marknad där ute och jag tror att vi bara har sett början. Det är en del av Geoteknik med enorm potential nu när vi jobbar fram bra riktlinjer och visar kunden vilka stora möjligheter som finns att bygga i berg och inte minst under mark. Det finns inte tillräckligt med plats ovan mark på många ställen i Sverige. Det gäller att vara kreativ och se möjligheter och det är en av alla de saker jag gillar med det här jobbet, säger Erik.

Efterfrågan är stor och möjligheterna är många. Vad skulle du säga är utmaningarna?

-Att komma igång och visa för kunderna vilka möjligheter som finns. För att lyckas med det måste vi vara bra på att se kundens behov och därifrån visa på möjligheterna. Vi måste bygga mer under mark, vägar och järnvägar passar jättebra, känslig infrastruktur likaså. Vi är lite trångsynta i vad som passar att bygga under mark. En av huvuduppgifterna med det här nya affärsområdet är att nyansera den bilden, inspirera och utveckla, allt det där tycker jag är jättekul, berättar Erik.

Redan idag ser vi hur mer och mer byggs under marken inte minst i storstäder. Vi vill få ner trafiken i städerna på samma gång blir mobilitet allt viktigare, genom att lägga stora trafikleder under mark löser vi många problem.

-Andra områden där det finns stor potential är gruvor och energi. Det ser vi inte minst på utvecklingen som sker i Norrland nu. Vi behöver också hitta nya lösningar på hur vi ska förvara giftigt avfall, här behövs mycket kompetens för att förstå hur berggrunden fungerar och därigenom hitta hållbara lösningar. Vi skapar modeller för att förutsäga hur det ska se ut och jobbar ihop med bland annat byggnadskonstruktörer för att hitta rätt lösningar.

Sist men inte minst, välkommen till Bengt Dahlgren! Vad var det som lockade med oss?

-Jag gillar att jobba i det medarbetarägda bolaget. Det skapar en dynamik som gör det möjligt att påverka och vi växer organiskt. Jag känner att bolaget har en väldigt sund och hållbar inställning till det vi gör och ser fram emot att ta det till nästa nivå, avslutar Erik.