Kristin Lindström, Bengt Dahlgren AB

Jobbstimulans skapar livsbalans - Möt Kristin Lindström, Riskingenjör

Kristin är småbarnsmamman som balanserar förskolehämtning och vab med jobbresor, ledarskap och affärsutveckling. I den här fasen av livet är det alltid en utmaning att hitta rätt balans. -Det slår mig ofta hur snabbt det snurrar i alla led men mitt jobb utvecklar och stimulerar mig varje dag och jag blir med det en bättre mamma för mina barn, säger Kristin.

På fritiden älskar Kristin att vara utomhus. Löpning och skidåkning är högt upp på topplistan och hon har nyss bestämt sig för att springa Göteborgsvarvet nästa år. -Jag har aldrig sprungit ett lopp tidigare men älskar att utmana mig själv och har tidigare hållit på med lagidrott på hög nivå. På jobbet gillar jag också utmaningar och att utvecklas, det var förmodligen det som gjorde mig så peppad på att dra igång affärsområdet Risk tillsammans med min kollega Lars Strömdahl.

Kristins startade sin karriär inom oljeindustrin i Norge. En bransch som ligger långt fram när det gäller riskhantering och gav en rivstart till Kristins karriär. Tillbaka i Sverige har hon satsat på landbaserad industri och en nyckelroll inom Bengt Dahlgren-koncernen. Jobbet hos Bengt Dahlgren gav henne chansen att starta upp det helt nya affärsområdet Risk.

Vad är syftet med affärsområdet Risk?

-Det går aldrig att helt skydda sig mot risker, det gäller både för företag och privatpersoner. Vi jobbar med att få företag och organisationer att vara medvetna om sina risker och därifrån göra aktiva val. Alla människor har olika förhållande till risk, vissa älskar att riskera för att vinna, andra vill ha både livrem och hängslen. En nyckel till framgång i mina projekt är att jag är bra på att anpassa min kommunikation till mottagaren. Genom att förknippa risk med trygghet och framtidstro istället för oro och osäkerhet gör Risk skillnad för företag, organisationer och samhället, berättar Kristin.

Kristin är väldigt intresserad av ledarskapsfrågor och teambuilding, egenskaper som kommer väl till pass när man ska bygga upp en ny organisation utspridd över stora delar av Sverige. Riskteamet bygger verkligen på samarbete över gränser. De samarbetar alltid över kontors- och avdelningsgränser och bygger det ultimata teamet utifrån kompetens och tillgänglighet.

Riskteamet har också blivit en katalysator för gränsöverskridande arbete i hela Bengt Dahlgren-koncernen. Tillsammans med Gunnar Nilsson, VVS-konsult på Stockholmskontoret har Kristin initierat ett erbjudande inom medicinska gaser. Erbjudandet består av en teknisk fil för medicinska gasanläggningar, där Riskverksamheten står för riskhantering medans VVS-teamet står för resterande delar.

-Tack vare en ny EU-förordning såg vi behovet komma innan det var här och byggde upp tjänsten så att den var startklar när efterfrågan började välla in. Idag har det blivit stort och vi är flera inom Risk som har detta som huvudsyssla, på samma gång som Bengt Dahlgren Stockholm har en hel avdelning som jobbar med sjukhus och laboratorier, berättar Kristin.

I det vardagliga arbetet gläds Kristin av att se sina medarbetare utvecklas, lyssna in kunder och att leverera i uppdrag tillsammans med sitt team. Bredden inom riskhantering, rollen som avdelningsledare och riskkonsult passar hennes kompetens och personlighet perfekt.

-Jag älskar verkligen mitt jobb, att få bygga upp och utveckla ett nytt affärsområde som Risk är en extra krydda och motiverar mig varje dag, avslutar Kristin.