I dag är det främst barn och ungdomar som har till uppgift att hämta vatten till sina familjer.

Ett steg närmare rent vatten i Tanzania

Ingenjörer utan gränsers vattenprojekt med att hjälpa den lokala organisationen MAVUNO Projects i Tanzania fortsätter. Bengt Dahlgren är samarbetspartner och företagets Matilda Perborn har under hösten varit på plats för att bland annat analysera vattenkvaliteten och utreda möjligheterna att förse byn Chonyonyo med vatten av god kvalitet året om.

Under tre och en halv vecka i september och oktober besökte Matilda Perborn Chonyonyo i området Karagwe i Tanzania för att bland annat ta vattenprover till Ingenjörer utan gränsers vattenprojekt "sustainable water outtake”, där hon fungerar som projektledare.

– Vi analyserade vattenproverna i ett vattenlabb som vi hade tillgång till och kunde då se om det fanns bakterier i vattnet, berättar Matilda Perborn.

Tyvärr visade sig vattenkvaliteten inte vara så bra som de hade hoppats på.

– Vi kom fram till att vattnet måste renas om det ska kunna drickas, annars riskerar man att bli magsjuk. Detta blir ett till moment som vi måste hantera, säger Matilda Perborn.

Med på resan till Tanzania var också Kristin Holmberg, som studerar Civilingenjörsprogrammet i miljö- och vattenteknik på Uppsala Universitet och som gör sitt examensarbete om vattenprojektet. Hon kommer vid årsskiftet, när examensarbetet är färdigt, kunna ge förslag på hur man på bästa sätt ska göra för att få vattnet rent och drickbart.

Projektresan gav även positiva resultat.

– Bland annat har vi tagit reda på höjdskillnaderna i marken där rören till distributionssystemet ska placeras och vet nu hur systemet ska vara uppbyggt och hur vi ska välja vattenpumpar för att klara av att pumpa vattnet genom rören, trots höjdstegringar. Vi har även kunnat föra en dialog med lokalbefolkningen genom MAVUNO om exempelvis hur många uttagspunkter man vill ha och var dessa ska vara, berättar Matilda Perborn.

I nästa steg kommer Matilda Perborn och Ingenjörer utan gränser att ta kontakt med lokala leverantörer av material och tjänster för att kunna göra en kalkyl på vad projektet kommer att kosta och en underhållsplan så att man får en översikt av vad som behöver bytas och ungefär när det ska göras. När det är klart kan MAVUNO Project göra en budget och söka bistånd till projektet.

Enligt Matilda Perborn ska distributionssystemet vara på plats innan maj 2018.

– Vi siktar på det, under förutsättningen att finansieringen är löst och att vi får hjälp av lokalbefolkningen. Förhoppningen är att hitta alla nödvändiga yrkesgrupper i Tanzania. Även om det är en utmaning är målsättningen att vi ska hitta all kompetens som behövs där nere, säger hon.

Även den språkliga kommunikationen blir en utmaning i och med att lokalbefolkningen blir mer involverad i projektet.

– Det är svårt att lyckas kommunicera allt via ritningar och beskrivningar samt att det finns en språklig barriär att ta hänsyn till, min Swahili är något begränsad.

Just för tillfället är ingen ny resa inplanerad men Matilda Perborn menar att det behövs fler besök för att säkerställa att själva installationen av systemet genomförs på rätt sätt.

– De behöver hjälp med hela processen från att planera till att bygga distributionssystemet och att besöka platserna och människorna som ska utföra arbetet underlättar verkligen, säger hon.