Koncernstyrelsen Bengt Dahlgren

Ny koncernstyrelse med Petra Palmgren Lindwall som ordförande

Innan sommaren tillträdde den nya koncernstyrelsen för Bengt Dahlgren. Nedan finns en intervju med Petra Palmgren Lindwall ny koncernstyrelseordförande.

Petra, du är ny ordförande i Bengt Dahlgren, hur ser du på den närmaste framtiden?

– En stor del handlar om att få samarbetet mellan bolagen ännu starkare och att få en god samverkan och dialog mellan ägare, styrelse, koncernledning och alla dotterbolagen. Utöver det handlar det mycket om att vi är i en orolig tid just nu och vi behöver utifrån det diskutera hur vi bäst kan hantera det som händer i marknaden och i omvärlden. Om det skulle vara så att det påverkar oss starkt negativt behöver vi framtidssäkra alla bolag i koncernen och provtrycka om det skulle bli riktigt illa och fastställa vad det innebär med en kris.

Berätta om din yrkesbakgrund!

– Jag har haft fyra egna bolag, jag är en entreprenör och startade mitt fösta bolag när jag var 18 år, men jag har under lång tid varit anställd i små och stora bolag och arbetat både nationellt och internationellt och i flera olika branscher. Den röda tråden i min karriär har varit förändringsledning för att skapa tillväxt och starta nya verksamheten och affärsområden.

Petra Palmgren Lindwall har under sin karriär haft flera olika roller i företag, allt från vd till marknadschef till IT-utvecklingschef och var under en längre tid verksam inom Chalmers tekniska högskola.

– Där arbetade jag med att starta, stötta, utveckla och finansiera techbolag, både inom och utanför Chalmers. I dag arbetar jag professionellt som styrelsearbetare i olika bolag och som utbildare och rådgivare inom bolagsstyrning.

Under våren 2022 klev Petra Palmgren Lindwall in som ordförande i koncernstyrelsen, men har sedan 3,5 år tillbaka haft uppdraget som ordförande för Bengt Dahlgren Göteborg.

– Jag tycker det är en stor styrka att också ha ett ordförandeskap i ett dotterbolag för det är där vi har den operationella verksamheten och där medarbetarna finns. Det ger en helt annan förståelse för hur koncernledningens vardag och utmaningar ser ut och det gör det enklare att i koncernstyrelsen få våra sju dotterbolag att samverka.

Hur ser du på Bengt Dahlgren som bolag?

– Det finns fantastiskt driv i bolaget och Bengt Dahlgren är ett fint varumärke, på de lokala marknaderna är vi med i de stora projekten och många vet vilka vi är. Vi är också kända för att vi har en hög kompetens och att vi är en pålitlig aktör. Med det sagt så får vi inte bli bekväma, vi måste förändras med marknaden och hänga med. Även om vi har många uppdrag och det går bra just nu måste vi fortsätta ägna tid att skapa förutsättningar för framtiden parallellt som vi levererar i den befintliga affären. Det framtidsarbetet pågår och behöver fortsätta.

Vilka utmaningar står branschen inför tycker du?

– Vi arbetar redan mycket med klimat- och hållbarhetsfrågor men branschen behöver fortsatt jobba intensivt med hur man kan påverka hållbarhetsperspektivet i sin helhet. Sen har vi den digitala transformationen där jag tror att vi behöver accelerera och bli bättre och snegla på hur företag gör i andra branscher. Även att korsbefrukta med andra företag som är duktiga på just digitalisering men fortsätta använda samhällsområdet som marknad. Vi kommer inte lösa framtidsfrågorna själva, utan vi måste jobba tillsammans med andra eftersom frågorna är så pass stora, komplexa och att det går allt fortare.

Vad bidrar du med som ordförande?

– Eftersom jag inte har varit i bolaget så länge ställer jag andra typer av frågor och ser andra saker. Jag arbetar parallellt i andra branscher och kan bidra med perspektivskiftningen. I det här andra bolaget tänker man på det här sättet, hur tänker vi kring det? Kan vi hämta inspiration från andra bolag eller branscher? Det tror jag att Bengt Dahlgren kommer ha stor nytta av.

Jan Leife, nuvarande ordförande i Bengt Dahlgren Stockholm, går i samband med detta även in som vice ordförande i koncernstyrelsen.

– Anledningen till att jag med stort engagemang och stor glädje är med i Bengt Dahlgrens utveckling är för att det är väldigt kompetenta ingenjörer som inte bara bryr sig om kvalitet och leverans till kund utan också om människor. Det är ett väldigt humant företag och det tror jag beror på att det är en decentraliserad organisation där många är med och påverkar beslut och färdriktning.

Vad kommer du att bidra med i din roll som vice ordförande?

– Jag har en lång erfarenhet av konsultbranschen med olika typer av konsultbolag och kan dra jämförelser med andra marknader, men har de senaste femton åren verkat inom fastighetsbranschen. Dessutom har jag en bakgrund som entreprenör och har startat ett antal bolag, så även där har jag erfarenhet av att bygga företag och det handlar ju om att bygga Bengt Dahlgren vidare och bli ett större och starkare bolag som koncern.