Avtalet om anläggningsutveckling för basket i Norge kommer att säkerställa ytterligare tillväxt

Det norska basketförbundet satsar stort på att utveckla anläggningar för basketen i Norge. Därför har NBBF ingått avtal med den svenska leverantören Bergo Flooring för utomhussportgolv för 3x3. Det är det norska företaget Pureplay AS som kommer att ansvara för försäljning och distribution i Norge.

Bristen på tillräckligt med bra spelytor är stor i norsk idrott. Det gäller även norsk basket. Därför gör NBBF nu arrangemang för att norska basketklubbar ska förvärva utomhusytor med FIBA-certifiering, för att förlänga utomhussäsongen och odla 3x3-grenen. Avtalet sträcker sig till 2025.

Lägre tröskel för deltagande

Utomhusgolven som levereras av Bergo Flooring kommer både som 5 mot 5 och i 3x3-format. Pureplay AS kommer att ansvara för distributionen i Norge. Nu när själva avtalet är på plats arbetar NBBF hårt för att hitta förmånliga finansieringsmodeller för norska klubbar.

– Det är viktigt att göra tröskeln så låg som möjligt för att säkerställa bra ytor och högt deltagande, säger generalsekreterare i NBBF Espen A. Johansen.

Han är mycket bekymrad över vilken roll bra anläggningar spelar för den fortsatta utvecklingen av norsk basket. – Om vi lyckas påverka anläggningssituationen och förbättra den, är jag säker på att norsk basket kommer att ta ännu större steg de kommande åren än vad vi visat med de senaste årens tillväxt, avslutar han.

Fokus på en ny olympisk gren

Basket 3x3 är en strukturerad tävlingsform av streetbasket och är en enklare, mer avskalad form av basket. Tävlingsformen är en av världens mest växande sporter och har även blivit officiell tävlingsgren i OS. Flera av de norska klubbarna med mest tillväxt de senaste åren har tagit en betydande andel i 3x3-segmentet. Flera andra åtgärder har initierats för att stärka 3x3 i Norge. Med fler bra faciliteter blir det lättare för alla norska klubbar att satsa på både 5 mot 5 basket och 3x3.

Partners med lång erfarenhet

Med 50 års erfarenhet är Bergo Flooring en erfaren aktör som har levererat tusentals idrottsplaner till föreningar, skolor och kommuner över hela världen. Basketplanerna, som är dränerande, är speciellt framtagna för att ge rätt motstånd, studs och friktion och passar utmärkt för spel utomhus. Golvplattorna sätts ihop genom ett enkelt klick är oerhört lätta att installera och kan läggas direkt på underlag som betong, asfalt och andra fasta och släta underlag. Sportgolvet Bergo Ultimate Plus är certifierad av FIBA, vilket är en viktig kvalitetsstämpel för både företaget och produkterna, och en förutsättning för NBBF.

Pureplay är en totalleverantör av utomhusbanor för inomhusbandy, basket och fotboll. Klubbarna i Norge som satsar på golvytor kommer att kunna ta hjälp av Pureplay, allt från besiktningar, installation och serviceavtal.

Vi ser fram emot att hjälpa klubbar och det norska basketförbundet att få utomhusbanor i hela Norge, säger Tommy Skjønsholt, general manager för Pureplay AS. Espen A. Johansen ser också fram emot att se resultatet av samarbetet, och större tillgång till kvalitetsanläggningar utomhus.

– Vi ser fram emot ett gott samarbete med det Norska Basketförbundet, där vi kommer erbjuda våra attraktiva lösningar som lyfter basketen i Norge och samtidigt lockar till gemenskap, glädje, integration och bättre hälsa, säger Peder Ståhl som är projektansvarig på Bergo Flooring.

• Presskontakt NBBF: Espen A. Johansen, +47 458 76 123, espen.johansen@basket.no

• Presskontakt Pureplay: Tommy Skjønsholt, +47 468 17 677, tommy@pureplay.no

• Presskontakt Bergo Flooring: Peder Ståhl, +46 371-58 77 12, peder.stahl@flooring.se

Länkar: