FIBA-godkända Bergo 3x3 utomhusgolv gör succé i världen

FIBA-godkända Bergo 3x3 utomhusgolv gör succé i världen

Vi är glada att kunna meddela att Bergo 3x3 utomhusgolv Bergo Ultimate PLUS har godkänts av FIBA, det internationella basketförbundet. FIBA:s godkännande är ett bevis på kvaliteten och prestandan hos våra innovativa utomhusgolv, designade speciellt för 3x3 basket.

FIBA har stränga standarder för basketplansgolv, inklusive halkskydd, stötdämpning, bollstuds och andra faktorer som påverkar spelarens säkerhet och prestanda. Vårt Bergo 3x3 utomhusgolv uppfyller inte bara utan överträffar dessa standarder, vilket ger en högpresterande yta för 3x3 basket.

FIBA:s godkännande innebär att sportgolvet Bergo Ultimate PLUS kan användas i officiella FIBA 3x3 tävlingar, inklusive FIBA 3x3 World Tour och FIBA 3x3 World Cup. Det ger också spelare, tränare och arrangörer förtroende för kvaliteten och säkerheten på våra golv för fritids- och gemenskapstävlingar i basketboll.

"Med ett fördomsfritt förhållningssätt och ett genuint åtagande för samhällsengagemang har Bergo utvecklat ett utmärkt golv som möjliggör prestanda på hög nivå på banan. Vi är glada över att ha Bergo ombord på 3x3 Equipment Approval-programmet, och vi uppmuntrar fler företag att söka godkännande och samarbeta med oss på denna snabbt växande utomhusbasketmarknad", säger Bart Prinssen, chef för FIBA:s Equipment & Venue Centre.

Med över 50 års erfarenhet av att skapa tillgängliga, attraktiva och inspirerande spelytor, har det svenska företaget globalt basketdeltagande och social delaktighet i hjärtat av sitt företagsuppdrag.

Emil Lindén, VD för Bergo Flooring AB sa: "Jag är stolt över att Bergo är en del av FIBA-familjen. Vi delar många värderingar och långsiktiga mål med FIBA som är i linje med vårt sociala uppdrag, att engagera fler människor att leva en hälsosam livsstil och främja social integration och hållbarhet.

"Golv är ofta den mest dominerande delen av en idrottsanläggning, och vi har sett hur våra färgade ytor har engagerat många barn och samhällen positivt. Med kvalitetsmärkningen FIBA Approval som hjälper oss att sticka ut på marknaden ser vi fram emot att förstärka vår räckvidd i sporten genom att arbeta närmare med FIBA-familjen."

Efter att ha uppfyllt alla de strikta kraven i FIBA:s 3x3 Approval-program, har det använts vid FIBA 3x3 Europe Cup 2022 i Graz, Österrike 2022 och FIBA 3x3 AmeriCup 2022 i Miami, USA.

Bergo Sportgolv vid FIBA Europe Cup 2022 i Graz, Österrike

Ett av Bergos grundläggande koncept är baserat på akronymen 'WISH' - Worldwide, Integration, Sustainability, Health. Växande hälsoproblem bland barn och ungdomar är en världsomspännande utmaning i samhället. Bergo har som mål att stödja idrott för att förena och knyta samman människor oavsett bakgrund eller kön. Företaget bryr sig om framtiden för världens barn och vet att hållbarhet är avgörande för det.

Om Fiba: FIBA, Internationella Basketförbundet, är världsstyrande organ för basket.