Från vänster Jörgen Jönsson (ESG), Peder Ståhl (Bergo Flooring), Emil Lindén (Bergo Flooring) och Magnus Norman (ESG)     Foto: Bergo Flooring
Från vänster Jörgen Jönsson (ESG), Peder Ståhl (Bergo Flooring), Emil Lindén (Bergo Flooring) och Magnus Norman (ESG) Foto: Bergo Flooring

Bergo Flooring/Unisport i nytt samarbete med sportlegender

Magnus Norman och Jörgen Jönsson är sportlegenderna som vill införa poptennis i Europa. Med sitt företag ESG Sweden AB, har de nu ingått samarbetsavtal med sportgolvsföretaget Bergo Flooring och Unisport. Målet är att introducera den nya sporten poptennis i Europa, samt göra det lättare att anlägga idrottsanläggningar.

Poptennis kommer från USA och liknar tennis, men spelas på mindre bana, med lågt nät och mindre rack. ESG Sweden AB (fortsättningsvis ESG), som har den exklusiva licensrätten för poptennis i elva länder Europa, introducerar nu sporten på marknaden.

Bakom ESG står tennislegenden Magnus Norman och hockeylegenden Jörgen Jönsson samt idégrundaren Lars Månsson, författaren Andreas Slätt och entreprenören Per Morten Karlsen. Deras vision är att skapa anläggningar med sporter som är tillgängliga för alla. En samlingsplats där gemenskap, lärande, hälsa och välmående är i fokus.

Under 2021 anlade ESG Arvika ldrottscenter, en utomhusaktivitetsarena innehållande flera olika sporter. Bergo Flooring’s sportgolv installerades för en poptennisbana och en 3x3-bana. På anläggningen finns även flera banor för futnet, pickleball och innebandy. Innebandybanan med asfalt som underlag sliter på klubborna och kommer inom kort ersättas med Bergo Sportgolv, som är skonsamt, inte bara mot utrustning utan även mot knä och leder.

Idrottsanläggningen i Arvika är välkommet för invånarna. På anläggningen skapas dagligen rörelse och glädje, en mötesplats för alla. Det lyckade konceptet blev mallen och startskottet för ESG-konceptet som nu tagits fram, där distrikt, föreningar, kommuner och fastighetsbolag lättare kan anlägga banor för poptennis, samt andra sporter som innebandy, streetbasket och pickleball.

Vi är mycket nöjda med Bergo Flooring’s sportgolv och dess egenskaper. Det var lätt att installera och ger bollen rätt studs och svikt. Dessutom är det snyggt och i princip underhållsfritt. Vi ser Bergo Flooring och Unisport som självklara samarbetspartners, med professionella produkter, tankesätt och lösningar som rimmar med vår vision framåt, säger Lars Månsson som är idégrundare.

Samarbetet innebär att ESG, sportgolvsleverantören Bergo Flooring och helhetsleverantören Unisport tillsammans ska göra det lättare för till exempel distrikt, föreningar, kommuner och fastighetshetbolag att anlägga nya poptennisbanor, samt banor för andra sporter som innebandy, 3x3 och pickleball.

Bergo Flooring är officiell leverantör till flera av de stora förbunden och FIBA. Med sitt koncept WISH erbjuder de en miljömässigt hållbar lösning som bidrar till bättre hälsa och integration, världen över. Bergo Sportgolv är färgglada och lockar till aktivitet. Med golvets dränerande egenskaper finns det inget dåligt väder! De miljövänliga och lättmonterade golven med lång livslängd uppfyller den europeiska normen för sportgolv utomhus. Unisport är marknadsledande inom idrottsanläggningar och aktivitetsytor i de nordiska länderna.

Vi har arbetat med ESG och Arvika Idrottscenter sedan 2021. Vi är både stolta och förväntansfulla över att se hur sporten poptennis utvecklas. Jag har själv provat poptennis och det var riktig kul! Det känns fantastiskt att ha signerat ett avtal med en kunnig och intresserad partner som verkligen vill och kan göra skillnad i vårt samhälle. Tillsammans med ESG har vi definitivt rätt förutsättningar till fortsatt utveckling av vårt koncept WISH,säger Peder Ståhl, Projektansvarig Sport på Bergo Flooring.

Kontaktpersoner:

Lars Månsson, ESG Sweden AB/Arvika Idrottscenter; 070-736 05 34