Förskolebarn tillsammans med Bergs Hyreshus, Abrahamson Bygg och Bergs Kommun tar de första spadtagen för ny förskola i Myrviken

Bergs Hyreshus AB har idag, 18:e maj, haft byggstart för ny förskola i Myrviken

I dag har det tagits de första spadtagen för ny förskola i Myrviken, Bergs Kommun.
Bygget skall enligt plan stå klart för inflyttning under vintern 2017.

Bergs Hyreshus AB har under våren handlat upp bygget som omfattar fem förskoleavdelningar med tillhörande utemiljö. Placeringen blir ovanför Myrvikens skola, dvs. bara några 10 tal meter väster om dagens skolmatsal.
Upphandlingen vanns utav det jämtländska byggföretaget Abrahamsson Bygg AB från Hamerdal.

Myrviken är en ort inom Bergs kommun där antalet barn växt stadigt under de senaste åren. Här har också Mötesplats Oviken byggts upp och bygden har en stark framtidstro. För att möta upp områdets tillväxt har Bergs Kommun beställt en ny och större förskola att placeras strax intill Myrvikens skola. I och med att att den nya förskolan blir klar och tas i drfit kommer dagens förskola i Myre att avvecklas.

Direkt efter de första spadtagen bjöd Bergs Hyreshus AB på fika på närbelägna Mötesplats Oviken, där det också fanns möjlighet att ta del av ritningar och information kring förskolebygget.

- Jag är glad att det äntligen blir en ny förskola i Myrviken, det är bra att arbetsmiljön blir bättre för både barn och personal. Det är också viktigt att förskolan hamnar på skolområdet i Myrviken för en naturlig samverkan eftersom utbildningen börjar redan i förskolan, säger Sonja Wredendal, ordförande i Bergs Kommuns barn- och utbildningsutskott.

Bergs Hyreshus AB är ett kommunalt fastighetsbolag ägt av Bergs kommun. Bolaget äger och förvaltar drygt 700 lägenheter samt kommersiella-, industriella- och kommunala lokaler. Beståndet finns spritt inom hela Bergs kommun, med en koncentration till centralorten Svenstavik. Bolaget har drygt 20 anställda och har sitt säte i Svenstavik.

Relaterat innehåll