FSSC 22000 växer snabbast i världen

FSSC 22000 är det GFSI-godkända certifieringsprogram som växer snabbast i världen. I början av 2012 fanns ca 1000 certifierade företag och i februari 2014 fanns ca 7000 certifierade företag i 144 länder i världen (en ökning med 600% på två år). Europa och Asien står för flest certifikat, totalt 65% av alla certifikat enligt FSSC 22000.

Det är intressant att FSSC 22000 har fått ett tydligt fäste i Europa trots att BRC Food och IFS Food har varit starkt etablerade i Europa under en längre tid. I Sverige har det också varit en tydlig trend att företag lämnar BRC Food för FSSC 22000. Det finns inga tecken på att denna utveckling kommer att förändras inom kort. BRC Food kommer i ny version som ska gälla från och med juli 2015 och det kan eventuellt påverka utvecklingen i endera riktningen.