Vägledning för livsmedelsinformation till konsumenterna

FoodDrinkEurope har publicerat en ny vägledning för livsmedelsinformation till konsumenterna. Den ska ge livsmedelsföretag och andra intressenter information och vägledning i tillämpningen av den EU-gemensamma förordningen (EU) nr 1169/2011 som rör information och märkning relaterat till livsmedel. Vägledningen heter 'Guidance on the Provision of Food Information to Consumers'.

Den nya förordningen (EU) nr 1169/2011 om tillhandahållande av livsmedelsinformation till konsumenterna innebär större krav på livsmedelsföretagens märkning och information om sina produkter. Det medför för många företag omfattande och komplexa projekt för att säkerställa att märkningen på förpackningarna och all annan produktinformation, på t.ex. hemsidor, blir korrekta.

Områden som berörs i förordningen är generella krav på märkning, presentation av och information om livsmedlet, samt krav som bl.a. relaterar till ursprung, läsbarhet, näringsdeklaration samt ämnen eller produkter som orsakar allergi eller intolerans. Förordningen trädde i kraft den 13 december 2011, vilket innebar starten på en övergångsperiod fram till att merparten av de nya reglerna ska uppfyllas, vilket är senast den 13 december 2014.

En av de stora förändringarna är att alla livsmedel ska ha en näringsdeklaration. För detta är övergångsperioden förlängd. Om företaget har näringsdeklarationer på sina produkter, frivilligt eller p.g.a. lagkrav i andra författningar, måste dock de nya reglerna uppfyllas senast 13 december 2014. Om företag inte har näringsdeklarationer på sina produkter den 13 december 2014 måste de kunna visa att de lever upp till lagstiftningen på näringsdeklarationer senast den 13 december 2016.

FoodDrinkEurope är en organisation som representerar den europeiska livsmedels-och dryckesindustrin. Deras syfte är att främja branschens intressen bidra till att skapa ramverk inom livsmedelssäkerhet och vetenskap, näring och hälsa, hållbarhet och konkurrenskraft.

Bergström & Hellqvist AB erbjuder öppna och anpassade utbildningar inom området märkning och information om livsmedel, t.ex. utbildningen Märkning av livsmedel som genomförs i Stockholm 24 oktober 2013.