En motorvägsavfart är 500 000 brödlimpor

En motorvägsavfart är 500 000 brödlimpor

Visst är det skrämmande fakta. Vår åkermark är hotad och mest akuta är hoten från asfalt och betong.

Men, den negativa trenden gällande avveckling av åkermark går att vända, vilket den ideella föreningen ”Den Goda Jorden” jobbar aktivt med. Föreningen bildades 2005 av kvarnens tidigare VD, Anders Stenström. Målet är att förmedla kunskap om åkermarkens stora betydelse för vår mat- och energiproduktion.

Föreningen arbetar för att skydda åkermark från att bli förstörd för all framtid och anser att kopplingen mellan åkern och ett välfyllt kylskåp är kristallklar. För att sprida sitt budskap har de nu tagit fram en stridsskrift för åkermark, ”Hopp för jorden”.

Samtidigt har det för första gången delats ut en belöning ur Anders Stenströms minnesfond. Detta skedde vid Den Goda Jordens årsmöte och gick till Gunnel Bengtsson från Halmstad. Hon belönades för sina föredömliga insatser inom Halmstad kommun och Region Halland, i syfte att värna människors rätt till framtida tillgång av god åkermark.

Så om vi alla ser till att värnar om vår åkermark kan nästa generation också få välfyllda kylskåp!

Olof Stenström

Presskontakt VD Berte Qvarn 0346-73 25 27

Kvalitetsmjöl från Slöinge

När den första mjölsäcken lämnade Berte Qvarn i halländska Slöinge 1569, var det förmågan att tillvarata Suseåns energi som gjorde det möjligt att börja förädla den förstklassiga spannmål som odlades i trakten. Det är med kärlek till arvet och genuin omsorg om kvalitet och miljö som vi driver en av Europas modernaste kvarnar. Berte Qvarn maler enbart svensk spannmål, som till stor del kommer från halländska odlare.
Har man drivit företag i 450 år så vet man hur viktigt det är att värna om nästa generation och bidra till en hållbar värld. Genom århundranden har familjen Stenström byggt upp den verksamhet som idag är hjärtat i Sveriges äldsta familjeföretag Bertegruppen – där utöver Berte Qvarn även SIA Glass, Berte Gård, Bertebos Stiftelse och Berte Museum ingår.

Berte Qvarn