Olof Stenström utsedd till ny VD för Berte Qvarn

Olof Stenström utsedd till ny VD för Berte Qvarn

Sveriges äldsta familjeägda företagsgrupp har gjort en närodlad rekrytering.

Olof Stenström, del av den 14:e ägargenerationen, hämtas från Skogssällskapet till VD-posten på Berte Qvarn.
–
Det är med respekt och ödmjukhet man tar jobbet med mitt efternamn, säger han. Men det är också en spännande möjlighet att ta en anrik verksamhet med toppmodern kvarnteknik in i framtiden.

Olof Stenström är för närvarande regionchef för Västra Götaland på Skogssällskapet, men såg annonsen om VD-posten för Berte Qvarn i sitt flöde och beslöt sig för att anmäla sitt intresse.
    – Jag trivs gott där jag är, men kände att jag var på en bra plats i livet med perfekt möjlighet till en ny utmaning. Barnen har hunnit bli 3 och 5 år, vårt hus i Slöinges grannby Asige är färdigbyggt och jag är ju uppvuxen uppe på berget, 100 meter bakom qvarnen. Det känns onekligen som att komma hem.

Olof Stenström tillträder formellt den 8 augusti, men är redan nu väl medveten om vad jobbet innebär. Inte minst när det gäller att hantera en svajig energi- och spannmålsmarknad, präglad av både pandemi och krig i Europa.
      – Qvarnen är inne i en spännande och intensiv tillväxtresa med stora investeringar på en kritisk råvarumarknad, säger Bertegruppens styrelseordförande Stefan Sjöstrand. Olof Stenström har bred erfarenhet från både större och mindre bolag. Jag är övertygad om att hans ledaregenskaper kommer att hjälpa oss framåt såväl på kund- som leverantörssidan och stärka vår position inom svensk livsmedelsindustri.

Bertegruppen – med Berte Gård, Berte Qvarn och SIA Glass – är ett familjeföretag med djupa rötter i området och med många nära släktingar till Olof Stenström på nyckelposter. Storasyster Lovisa Stenström, företagsgruppens koncernchef, är dock noga med att påpeka att rekryteringen handlade om att hitta rätt person - inte rätt efternamn.
        – Vi fick väldigt många sökande till VD-rollen och vårt anlitade rekryteringsföretag gjorde ett ambitiöst jobb med utsållningen. Det är klart att det är roligt att Olof lyckades ta sig igenom alla intervjuer och tester och slutligen bli vald att leda Berte Qvarn! Vi har en bra syskonrelation, nu ska det bli kul att arbeta tillsammans och även skapa en professionell relation. Olof är en öppen och ärlig person som lyssnar in och involverar andra - men också rak och tydlig med vad han tycker när så behövs. Han har definitivt rätt kvalifikationer och även den rätta känslan för Berte Qvarns historia och framtida möjligheter.

Olof StenStröm
        Olof Stenström, Ny VD Berte Qvarn

Ämnen

När den första mjölsäcken lämnade Berte Qvarn i halländska Slöinge 1569, var det förmågan att tillvarata Suseåns energi som gjorde det möjligt att börja förädla den förstklassiga spannmål som odlades i trakten. Det är med kärlek till arvet och genuin omsorg om kvalitet och miljö som vi driver en av Europas modernaste kvarnar. Berte Qvarn maler enbart svensk spannmål, som till stor del kommer från halländska odlare.

Har man drivit företag i 450 år så vet man hur viktigt det är att värna om nästa generation och bidra till en hållbar värld. Genom århundranden har familjen Stenström byggt upp den verksamhet som idag är hjärtat i Sveriges äldsta familjeföretag Bertegruppen – där utöver Berte Qvarn även SIA Glass, Berte Gård, Bertebos Stiftelse och Berte Museum ingår.

Lovisa Stenström

VD Bertegruppen 0346-71 52 56