Bertegruppen finansierar nytt silobygge i Gambia - namngivet efter Berte Qvarn

Bertegruppen finansierar nytt silobygge i Gambia - namngivet efter Berte Qvarn

Bertegruppen är stolt över att ha finansierat ett nytt spannmålslager i byn Kerr Ardo, Gambia*, vars lager förstörts i en svår regnstorm. Efter att Kvarnföreningen i Norden fått förfrågan från Gambiagrupperna om att bistå byar med detta, beslutade sig Bertegruppen för att hjälpa till.

– Det är med glädje vi engagerar oss i en insats som så påtagligt påverkar människors liv. Och att få namnge spannmålslagret efter Berte Qvarn känns extra speciellt, säger Olof Stenström, VD för Berte Qvarn. Nu kan byborna, som har en egen spannmålsbank, förvara sin säd på ett säkert sätt och slipper gå ner till ett mål mat om dagen under hungerperioden.

Kerr Ardo är en by med ett 90-tal familjegårdar och runt 1200 invånare nära gränsen mot Senegal. Man har, liksom ett hundratal andra byar, fått hjälp av svenska Gambiagruppernas lokala partner, Future in Our Hands the Gambia, att etablera en egen spannmålsbank som garantera en stabilare matförsörjning under ”The Hungry season” 3-5 mån/år.

Byborna fick hjälp med byggkonstruktion och teknisk ledning av Future In Our Hands the Gambia men byggde sedan själva. Bygget stod färdigt i slutet av oktober 2023 men invigdes vid en högtidlig ceremoni med många tal och dans i slutet av januari 2024.

Gambiagruppernas externa utvärderingar visar att projektet med att hjälpa byar att starta lokala spannmålsbanker är mycket framgångsrikt. Byarna blir mer ekonomiskt oberoende och självförsörjande på mat. Man kan fortsätta äta tre mål. Man behöver inte sälja till uppköpare från grannlandet som gärna köper till lågt pris när det är gott om spannmål. Spannmålen lagras istället tills behovet av mat blir akut under ”The Hungry Season” då priserna på spannmål är höga. En Byutvecklingskommitté förvaltar banken å byns vägnar och erbjuder lån till de mest utsatta hushållen som sedan återbetalas efter skörden med en minimal ränta.

Men den svaga punkten i många byar är bristen på små silos / lagerhus som säkrar kvaliteten och förhindrar inbrott. Ett spannmålsförråd är nödvändigt för att spannmålsbanken ska kunna fungera fullt ut. Som det nya pilotlagret i Kerr Ardo.

– Bertegruppens engagemang för att stödja Kerr Ardo är en del av vårt bredare åtagande för hållbarhet och ansvarstagande, säger Olof Stenström, VD för Berte Qvarn. Vi är stolta över att kunna bidra till att säkerställa att samhället kan fortsätta att äta tre mål om dagen och att bönderna kan fokusera på sitt jordbruk i stället för att behöva köpa mat till ockerpriser.

* Gambia i Västafrika är kontinentens minsta land, till ytan som Skåne. Det ligger runt Gambiafloden, omgivet av Senegal. Var brittisk koloni till 1965. Sen 2016 en mer begynnande demokrati och en sanningskommission har utrett brott under en lång diktatur. Ca 2,8 miljoner invånare och på 17e plats nedifrån bland världens fattigaste länder.

Olof Stenström, VD Berte Qvarn , tel 0346- 72 25 27, olof.s@berteqvarn.se

Sven-Åke Nordqvist, ordförande Gambiagrupperna, tel 070 – 777 24 10, kson.nordqvist@gmail.com

Kategorier

När den första mjölsäcken lämnade Berte Qvarn i halländska Slöinge 1569, var det förmågan att tillvarata Suseåns energi som gjorde det möjligt att börja förädla den förstklassiga spannmål som odlades i trakten. Det är med kärlek till arvet och genuin omsorg om kvalitet och miljö som vi driver en av Europas modernaste kvarnar. Berte Qvarn maler enbart svensk spannmål, som till stor del kommer från halländska odlare.

Har man drivit företag i 450 år så vet man hur viktigt det är att värna om nästa generation och bidra till en hållbar värld. Genom århundranden har familjen Stenström byggt upp den verksamhet som idag är hjärtat i Sveriges äldsta familjeföretag Bertegruppen – där utöver Berte Qvarn även SIA Glass, Berte Gård, Bertebos Stiftelse och Berte Museum ingår.

Olof Stenström

Presskontakt VD Berte Qvarn 0346-73 25 27