​Ny VD för Berte Qvarn borgar för kontinuitet

Halländska Berte Qvarn, en av Europas modernaste kvarnar som drivs av landets äldsta familjeföretag, får en ny VD, Fredrik Nilsson.

– Det ska bli intressant och spännande att få vara med och förvalta ett mer än 450-årigt företag, säger den nyblivna VD:n som varit på företaget sedan 2016.

Berte Qvarn är så mycket historia ett företag kan bli, familjeägt sedan 1569 är det ett unikum i landet och en del av Bertegruppen. Men framtiden är minst sagt lika spännande, och idag är Berte Qvarn en av Europas modernaste kvarnar, som producerar mjöl med höga ambitioner i såväl kvalitet som hållbarhet.

Fredrik Nilsson är sedan årsskiftet ny VD för Berte Qvarn, och det borgar för kontinuitet på kvarnen då han sedan 2016 varit råvaru- och marknadschef samt vice VD för företaget. Han har tidigare erfarenhet från bland annat Lantmännen och Krafft.

– Jag har varit här sedan 2016 och det känns som att vi hittat en lösning där vi behåller vår kompetenta personal och samtidigt hittar en intern lösning för VD-övergången. Det innebär att vi snabbt går vidare och inte har så lång uppstart. För min egen del så är det givetvis både intressant och spännande att få vara med och förvalta ett mer än 450-årigt företag, säger Fredrik Nilsson.

– Det känns jättebra att Fredrik går in som VD, han är en trygg och stabil person som kan Berte Qvarns verksamhet bra och är involverad i arbetet i Bertegruppen inte minst med i hållbarhetsarbetet där kvarnen spelar en viktig roll, säger Lovisa Stenström, VD Bertegruppen.

Johan Bäcklund lämnar därmed VD-posten, för att helhjärtat kunna arbeta som qvarnmästare och produktionschef med ansvar för bland annat att trimma produktionen i kvarnen, jobba med utbildning och att vidareutbilda mjölnare samt Bertegruppens viktiga hållbarhetsarbete.

– Johan, som jag skulle säga är Sveriges bästa qvarnmästare, har utvecklat kvarnen på många och stora sätt under sin tid som VD. Att han nu ska fokusera på det som han kan bäst och verkligen brinner för tror jag kommer lyfta kvarnen ytterligare, säger Lovisa Stenström, VD Bertegruppen.

För mer information, kontakta:

Fredrik Nilsson, VD Berte Qvarn
fredrik@berteqvarn.se

Ämnen

När den första mjölsäcken lämnade Berte Qvarn i halländska Slöinge 1569, var det förmågan att tillvarata Suseåns energi som gjorde det möjligt att börja förädla den förstklassiga spannmål som odlades i trakten. Det är med kärlek till arvet och genuin omsorg om kvalitet och miljö som vi driver en av Europas modernaste kvarnar. Berte Qvarn maler enbart svensk spannmål, som till stor del kommer från halländska odlare.

Har man drivit företag i 450 år så vet man hur viktigt det är att värna om nästa generation och bidra till en hållbar värld. Genom århundranden har familjen Stenström byggt upp den verksamhet som idag är hjärtat i Sveriges äldsta familjeföretag Bertegruppen – där utöver Berte Qvarn även SIA Glass, Berte Gård, Bertebos Stiftelse och Berte Museum ingår.

Olof Stenström

Presskontakt VD Berte Qvarn 0346-73 25 27