Gå direkt till innehåll
Sveriges äldsta familjeföretag utmanar mjölmarknaden: Berte Qvarns mjöl nu i hela Sverige

Pressmeddelande -

Berte Qvarn är Sveriges äldsta familjeföretag och samtidigt en av landets modernaste kvarnar. Med ny produktdesign, utökat sortiment och rikstäckande försäljning ska de brödbakande hushållen i Sverige på allvar få upptäcka kvalitetsmjölet från den anrika kvarnen i halländska Slöinge.

Familjeföretaget BERTEGRUPPEN är känt för såväl glassföretaget SIA Glass som den över 400 år gamla Berte Qvarn, som drivs av 14:e generationen mjölnare ur samma släkt, familjen Stenström. Trots den höga åldern är kvarnen i dag en av landets modernaste. Största kunderna är bagerier, livsmedelsindustrin, samt grossistverksamhet. Berte Qvarn står också för ca 25 procent av Sveriges förmalning av ekologiskt mjöl, där bland annat ICAs sortiment ”I love Eco” ingår.

Sortimentet för hushåll har tidigare endast varit tillgängligt i Halland och Västsverige. Genom ett utökat samarbete med ICA får nu Berte Qvarns konsumentmjöl rikstäckning. En ny produktdesign har tagits fram, som speglar den omsorg och kvalitet som präglar Berte Qvarns produkter. Endast svenskt spannmål används och i huvudsak kommer det från halländska åkrar.

– Vår målgrupp är medvetna konsumenter som bryr sig om råvarors kvalitet och ursprung, säger Johan Bäcklund, Qvarnmästare och VD Berte Qvarn.

Initial kommer konsumenten att kunna hitta Kärnvetemjöl, Siktat Dinkelmjöl och Fullkorns Dinkelmjöl – alla i ny design– i ICA butiker över hela landet.

Berte Qvarn passar också på att lansera en helt ny produktserie brödmixer, för att möta det växande intresset för bakning i landet: Bertes Surdeg Brödmix, Bertes Grova Brödmix och Bertes Toffel Brödmix. Den nya designen har en färgskala med varma, mjuka toner som rimmar väl med Berte Qvarns företagsfilosofi: omsorg om kvalitet och natur.

– Vi vill stärka varumärket och tydligt visa konsumenten vad vi står för. Nu tar vi klivet ut till alla brödbakande hushåll i landet, säger Johan Bäcklund.

Berte Qvarns sortiment i butikerna 2011:

Kärn Vetemjöl: Ett ljust mjöl malt av vetekornets kärna; skaldelar och grodd har siktats bort. Allroundmjöl för såväl brödbak som pannkakssmet. 2 kg.

Siktat Dinkelmjöl: Görs på urvetet som odlades redan på stenåldern, grodd och skaldelar är bortsiktade. Ekologiskt odlat. 1 kg.

Fullkorns Dinkelmjöl: Hela kärnan har använts. Ekologiskt odlat. 1 kg.

Och så de tre helt nya produkterna på marknaden,Berte Qvarns nya brödmixer:

Bertes Surdeg Brödmix: Endast jäst och vatten tillsätts. Ett tidseffektivt sätt att baka ett mustigt och fylligt surdegsbröd. 1 kg.

Bertes Grova Brödmix: Endast jäst och vatten tillsätts. Resultatet blir ett fiberrikt och saftigt bröd med smak av havre och äpple. 1 kg.

Bertes Toffel Brödmix: Endast jäst och vatten tillsätts. Man får ett saftigt och grovporigt bröd med en god skorpa. Formen på Ciabattan kan liknas vid en toffel, därav namnet. 1 kg.

Berte Qvarns produkter säljs av SIA Glass säljkår. Produkterna finns i butik från vecka 6.

För mer information:
Johan Bäcklund, Qvarnmästare
johan@berteqvarn.se

Ämnen

BERTE QVARN AB ligger i Slöinge, Halland. Företaget ingår i BERTEGRUPPEN AB som är Sveriges äldsta familjeägda företag med verksamhet sedan 1569. Berte Qvarn maler enbart svensk förstklassig spannmål, som till stor del kommer från halländska odlare. Vårt arbetssätt, i såväl val av spannmål som distribution av färdigt mjöl, kännetecknas av ett kvalitets- och miljötänkande. Detta i sin tur gör Berte Qvarn till ett naturligt förstahandsval för våra kunder.

Olof Stenström

Presskontakt VD Berte Qvarn 0346-73 25 27

Kvalitetsmjöl från Slöinge

När den första mjölsäcken lämnade Berte Qvarn i halländska Slöinge 1569, var det förmågan att tillvarata Suseåns energi som gjorde det möjligt att börja förädla den förstklassiga spannmål som odlades i trakten. Det är med kärlek till arvet och genuin omsorg om kvalitet och miljö som vi driver en av Europas modernaste kvarnar. Berte Qvarn maler enbart svensk spannmål, som till stor del kommer från halländska odlare.
Har man drivit företag i 450 år så vet man hur viktigt det är att värna om nästa generation och bidra till en hållbar värld. Genom århundranden har familjen Stenström byggt upp den verksamhet som idag är hjärtat i Sveriges äldsta familjeföretag Bertegruppen – där utöver Berte Qvarn även SIA Glass, Berte Gård, Bertebos Stiftelse och Berte Museum ingår.

Berte Qvarn