Med konsten som stöd för nyanlända

Med konsten som stöd för nyanlända

Kan konst vara ett psykosocialt stöd för ensamkommande unga? I konstprojektet ”Express Yourself with Art” deltog nyanlända ungdomar i skapande aktiviteter på Kulturhuset i Stockholm. Erfarenheterna av konstnärliga aktiviteter som en resurs för ökat välmående ska nu spridas till bland annat personal vid asylboenden och pedagoger inom skapande verksamheter. Projektet genomfördes i ett samarbete mellan Betaniastiftelsen och Kulturhuset Stadsteatern genom Lava Bibliotek & Verkstad, med stöd från Folkhälsomyndigheten.

Ungdomarna, en grupp pojkar och flickor under tjugo år, kommer från bland annat Afghanistan, Eritrea, Etiopien, Irak och Syrien. Under ledning av pedagogen och konstnären Ashraf Atraqchi träffades deltagarna under två femveckorsperioder 2017 för att måla, fika och arbeta visuellt med olika material. Ashraf, som är född i Mosul i Irak, kom till Stockholm 2015 som fristadsförfattare efter att ha utsatts för hot och förföljelse som konstkritiker. Han kom tidigt i kontakt med Kulturhuset Stadsteatern och Lava Bibliotek & Verkstad och startade en kurs för ungdomar som senare kom att utvecklas till ”Express Yourself with Art”, ett samarbetsprojekt med Betaniastiftelsen.

– Vi på Betaniastiftelsen försöker se till de mest utsatta i samhället, och vilka dessa är varierar. Att göra insatser för förbättrad psykisk hälsa hos ensamkommande barn är angeläget för oss, säger Ulrika Lind som samordnat projektet på Betaniastiftelsens sida.

När hon hösten 2016 träffade Ashraf mär

kte de två snabbt att de hade mycket gemensamt. De ville båda hitta ett sammanhang utanför vården till stöd för ensamkommande ungdomar, som själva sällan söker sig till vården. Både Ashraf och Ulrika är övertygande om att skapande verksamhet kan stärka nyanländas möjligheter till välmående.

─ För mig började projektet med mina individuella erfarenheter. Jag vet att konst kan göra skillnad, eftersom det gjorde skillnad för mig. Här i Sverige vill jag hjälpa ungdomar i asylboenden med konst, säger Ashraf Atraqchi.

Bilderna som kom till under workshop-tillfällena med ungdomarna visades i juni 2017 och i januari 2018 i utställningar på Kulturhuset Stadsteatern.

─ Bilderna hjälper mig att berätta om mina känslor. När man ritar, då förstår man hur man tänker om allt, säger Yasin Safdari, en av de ungdomar som deltog i Express Yourself.

Asylpsykologen Minna Forsell tror mycket på konsten och kulturens viktiga roll för nyanlända.
─ Jag tror till hundra procent att konsten och kulturen kan användas som terapeutiska verktyg. De flesta upplever möten med konst och kultur som stärkande, utvecklande och positivt för välmåendet. De bryter även isolering, vilket är en risk i den här gruppen. Jag tror att konsten många gånger har en större terapeutisk verkan än olika typer av behandlingar, säger Minna Forsell, som också intresserar sig särskilt för de existentiella frågorna inom psykisk hälsa.

Nu har Ashraf planer på hur projektet ska leva vidare och fortsätta hjälpa ungdomar att utvecklas med hjälp av konst. Betaniastiftelsen stöttar fortsatt genom att ta fram utbildningsmaterial för boendepersonal och konstpedagoger. I sommar kommer programmet att genomföras i Uppsala i kommunens regi.

– I alla insatser för ensamkommande ungdomar ägnas det mesta åt att hjälpa dem som grupp och att skapa strukturer. Men detta är också begåvade, kloka människor som har kraft i sig själva om de bara får fatt på den. Där kan vi, förhoppningsvis, fylla en lucka vad det gäller psykisk ohälsa i Sverige. Skapande verksamhet är ett sätt att nå sig själv och sina uttryck, säger Ulrika Lind.

Ämnen

Betaniastiftelsen är en idéburen stiftelse som utifrån en helhetssyn på människan verkar för att utveckla vård och omsorg utan vinstsyfte. Utifrån nationella riktlinjer, och i samverkan med andra, bedriver vi tvärprofessionell utbildning och kompetensutveckling inom våra profilområden: palliativ vård, existentiellt stöd och kriskommunikation. Stiftelsen är medlem i Famna – Riksorganisationen för idéburen välfärd.

Betaniastiftelsen driver utbildningsplattformen Palliationsakademin.se, samt Kulturarenan.se – en samlingsplats för kultur online.

Joel Levonen

Presskontakt Kommunikatör Betaniastiftelsen 073 028 58 01

där livsfrågor får ta plats

Betaniastiftelsen är en idéburen stiftelse utan vinstsyfte som med en helhetssyn på människan erbjuder utbildning och fortbildning för dig som möter människor i utsatta livssituationer. Med kompetensutveckling inom stiftelsens tre fokusområden existentiellt stöd, palliativ vård och kultur & hälsa vill vi få människor att växa och utvecklas. Stiftelsen är medlem i Famna – Riksorganisationen för idéburen välfärd.

Betaniastiftelsen driver utbildningsplattformen Kulturarenan.se – en samlingsplats för kultur online.

Betaniastiftelsen
Högbergsgatan 13