Nu startar Kulturarenan.se – kultur på nätet för personer i vårdmiljöer

Nu startar Kulturarenan.se – kultur på nätet för personer i vårdmiljöer

Ungefär 1,1 miljoner personer i Sverige befinner sig i någon form av vårdsituation. För många innebär bristen på kulturupplevelser sänkt livskvalitet. Med Kulturarenan.se, en samlingsplats på nätet med konserter och föreställningar för den som inte själv kan ta sig till scenerna, öppnas helt nya möjligheter.

─ Med Kulturarenan kan personer i vården och deras närstående delta i kulturlivet utan att förflytta sig, säger Ulrika Stuart Hamilton, generalsekreterare för Famna och också ordförande i Statens Kulturråd. Den är ett viktigt exempel på hur digitalisering av kulturen kan leda till förbättrad livskvalitet. Effekterna av kulturens digitalisering kommer dem till del som kanske behöver den bäst.

Utbudet på Kulturarenan består av föreställningar och konserter som kulturskaparna själva spelat in för digital visning. Besökaren guidas till scenernas egna play-kanaler. Här finns exempelvis Kungl. Filharmonikerna och Göteborgs Symfoniker, kammarmusik, jazz och folkmusik från Konserthuset Stockholm och Musik i Syd, orgelkonserter och populärmusik från Studio Acusticum, författarsamtal från Dramaten och mycket annat. Allt material visas i sin helhet utan kostnad och är öppet för alla dygnet runt i mobil, dator, surfplatta och TV. Ingen inloggning behövs för att ta del av utbudet.

Forskning talar för att konsumtion av kultur kan påskynda tillfrisknandet och öka rehabiliteringstakten. Det borde ingå i alla beslutsfattares agenda att erbjuda god tillgång till kultur för den som vårdas på sjukhus, boende eller i det egna hemmet, säger Johan Sundelöf, läkare och programchef på Betaniastiftelsen. Nu ser vi fram emot att ännu fler kulturproducenter deltar.

Kulturarenan drivs av Betaniastiftelsen i tät dialog med kultur- och vårdaktörer över hela landet. Tjänsten bygger på ett tvåårigt utvecklingsarbete om ökad tillgång till kultur i vårdmiljöer genom digital förmedling. Arbetet har, med stöd av Kulturrådet och Region Norrbotten, drivits av Studio Acusticum/Piteå kommun i samarbete med Betaniastiftelsen.

– Tjänsten är ett lyckat exempel på hur idéburen välfärd genom Betaniastiftelsen får flera aktörer att samarbeta så att insatserna kommer många människor till del, säger Ulrika Stuart Hamilton. Den verkar även ha alla förutsättningar att passa in i Sveriges vision om att bli ledande inom e-hälsa.

Flera vård- och omsorgsinstanser runtom i landet testar och utvärderar tjänsten. De är bland andra Lasarettet i Enköping samt äldreboenden som Löjtnantsgården i Stockholm, Vasahemmet i Göteborg och Hattstugan på Gotland.

Fakta om Kulturarenan
Utbudet på Kulturarenan.se kan upplevas via mobil, surfplatta, dator eller TV. Produktionen av utbudet sker hos kulturinstitutionerna själva. Genom Kulturarenan.se länkas besökaren vidare till det rättighetssäkrade utbudet. Läs mer påwww.kulturarenan.se och info.kulturarenan.se

Betaniastiftelsen är en icke vinstdrivande stiftelse som utifrån en helhetssyn på människan bedriver verksamhet inom existentiell hälsa, kriskommunikation och palliativ vård. Målgrupper är sjuka, närstående och vårdpersonal, men även andra individer och grupper som behöver stöd. Se mer på www.betaniastiftelsen.nu

Ämnen

Betaniastiftelsen är en idéburen stiftelse som utifrån en helhetssyn på människan verkar för att utveckla vård och omsorg utan vinstsyfte. Utifrån nationella riktlinjer, och i samverkan med andra, bedriver vi tvärprofessionell utbildning och kompetensutveckling inom våra profilområden: palliativ vård, existentiellt stöd och kriskommunikation. Stiftelsen är medlem i Famna – Riksorganisationen för idéburen välfärd.

Betaniastiftelsen driver utbildningsplattformen Palliationsakademin.se, samt Kulturarenan.se – en samlingsplats för kultur online.

Joel Levonen

Presskontakt Kommunikatör Betaniastiftelsen 073 028 58 01

där livsfrågor får ta plats

Betaniastiftelsen är en idéburen stiftelse utan vinstsyfte som med en helhetssyn på människan erbjuder utbildning och fortbildning för dig som möter människor i utsatta livssituationer. Med kompetensutveckling inom stiftelsens tre fokusområden existentiellt stöd, palliativ vård och kultur & hälsa vill vi få människor att växa och utvecklas. Stiftelsen är medlem i Famna – Riksorganisationen för idéburen välfärd.

Betaniastiftelsen driver utbildningsplattformen Kulturarenan.se – en samlingsplats för kultur online.

Betaniastiftelsen
Högbergsgatan 13