Att driva en Bevegofilial – Besök i Örebro

Att driva en Bevegofilial – Besök i Örebro

Idag har Bevego 33 filialer runt om i Sverige, från Malmö i söder till Luleå i norr. Filialerna är i olika storlek, sortimentet på lagerhyllorna kan variera och antal medarbetare är från tre personer och uppåt. Det som alla filialer har gemensamt är att medarbetarna arbetar som ett team för att sätta kunden i fokus hålla en hög servicenivå. För att höra om hur det är ett driva en filial tittar vi in hos Bevego på Nastagatan i Örebro.

”Jag har varit på Bevego i drygt 4 år. Jag började som lagerarbetare och jobbade bland annat med att plocka ordrar, lasta och lossa gods, och även hjälpa till i butiken. Under 2020 gjorde vi en omorganisation då flera av oss bytte roller. Vår platschef Patrik är oerhört bra på att se vad vi medarbetare tycker är roligt och var våra kompetenser passar in. Jag fick frågan om att gå från lagerarbetare till butiksansvarig eftersom att Patrik trodde att det skulle passa mig, och det visade sig stämma.” säger Sandra Somero Meijer som är butiksansvarig i Örebro.

Sandra Somero Meijer, butiksansvarig och Patrik Mäkelä, platschef.

Idag är det 11 medarbetare som hör till filialen i Örebro, samt 4 utesäljare som arbetar från filialen och blir en del av teamet. När du kliver in i butiken står Sandra och kollegan Lars till tjänst för att svara på frågor och hjälpa dig att hitta rätt i hyllorna. När frågorna blir för tekniska är innesäljarna inom byggplåt, ventilation och teknisk isolering aldrig långt borta. Inne på lagret jobbar Ulf som är lageransvarig och har varit på Bevego i 22 år. ”Han är kunnig inom det mesta så honom kan man alltid fråga om det är något.” säger Sandra. Här i Örebro märks det tydligt att det är en öppen atmosfär i filialen och att det är en självklarhet att hjälpa varandra.

”Här på lagret jobbar jag och tre killar till. Vi har lite olika ansvarsområden, Marcus är till exempel transportledare, men här finns inget som heter mitt och ditt. Här hjälps alla åt och framförallt respekterar vi varandra, om man har en dålig dag ska man alltid kunna be om hjälp. Vi har ett tajt samarbete i huset och jobbar mot samma mål, alla är engagerade och vi gör allt vi kan för att kunden ska bli nöjd. Vi ser Bevego som en helhet och eftersom vi har stort lager skickar vi mycket åt andra Bevegofilialer. Vi bryr oss inte om varifrån du kommer, Bevegos kunder ska få bra hjälp var man än befinner sig i Sverige.” säger Ulf Odler som är lageransvarig i Örebro.

Innan Ulf blev lageransvarig var det Peder Malmqvist som hade kaptenshatten på lagret. Under 2018 gick Peder över till rollen som innesäljare inom teknisk isolering. Han har varit i branschen sedan 1998 och arbetade på Isolator i Örebro när de köptes upp och fusionerades in i Bevego, som då blev starten för affärsområdet teknisk isolering. I samband med detta flyttade Bevego till nya lokaler på Nastagatan här i Örebro. När Bevego startades 1994 var Örebro en av de städer där Bevego öppnade butik, och låg sedan på samma adress fram till flytten till Nastagatan.

Ulf Odler, lageransvarig.

”När jag arbetade som lagerchef här var det många kunder som ringde direkt till mig, dels eftersom jag hade lite kontakter med mig från Isolator. När vår innesäljare inom teknisk isolering gick i pension fick jag frågan om att ta över hans roll. Då kände jag att nu måste jag välja, antingen säljare eller lagerchef, och det kändes roligt att göra något nytt så sedan dess är jag innesäljare. Jag har hand om alla våra kunder inom teknisk isolering i Örebro med omnejd. Teknisk isolering är en ganska liten del av byggbranschen så man har koll på de flesta här i region Mellan.” säger Peder.

Förutom att Sandra är butiksansvarig har hon rollen som hållbarhetsambassadör på filialen. Hållbarhet är en stor fråga inom Bevego som genomsyrar alla led. Hennes roll innebär att informera sina kollegor och inspirera till ett beteende som är mer hållbart, och hon har påverkat filialen till att genomföra en rad förändringar. ”En del i hållbarhetsarbetet är att ha en dialog med kunderna. Det blev mycket snack när vi bytte plastpåsarna mot non-woven, och när vi slutade sälja godis med palmolja i var det många som saknade sin vanliga choklad. När kunderna är öppna för dialog kan vi förklara varför vi tar dessa beslut, och då kanske man kan inspirera någon till ett mer hållbart val.” säger Sandra.

”Jag anser att min roll som platschef är att se till att mina medarbetare mår bra och att dom har rätt verktyg för att kunna utföra sitt jobb. Ibland tänker jag till exempel att jag själv skulle behöva lära mig mer om våra produkter, men det är ju faktiskt inte jag som ska sälja isolering, utan jag ska stötta och uppmuntra personalen till att göra sitt allra bästa. Det lägger jag stor del av min tid på, sedan är även den ekonomiska biten mitt ansvar. Jag har möte med vår regionchef och de andra platscheferna en gång i månaden där jag rapporterar siffor och bollar utmaningar.” säger Patrik Mäkelä som började som platschef på Bevego i Örebro 2017.

Peder Malmqvist, innesäljare inom teknisk isolering.

Inne hos Peder går telefonen varm. Oftast ringer kunderna till honom när de behöver påfyllning av material, har ett nytt projekt på gång, eller behöver prisuppgifter på specifika produkter. De händer också att Peder ringer upp kunderna när han inte hört något på ett tag, då kollar han läget och hör vad som är på gång. Filialen har utkörningar med turbilen två gånger om dagen, så ringer man in en order på förmiddagen och allt finns i lager kan man få leverans redan samma dag. ”Vi på lagret har mycket kontakt med säljarna, de skickar över sina ordrar så att vi vet vad som ska packas och skickas. Oftast är det bråttom, bråttom, men det löser vi!” säger Ulf.

”Det roligaste med att vara innesäljare är att ha kontakt med kunderna. Det är roligt att få hjälpa till att lösa deras utmaningar, och känna att man underlättar kundernas vardag. Det kan handla om allt från utmaningar med transporter till att de behöver få tag på en specifik produkt. Det är roligt att få vara en problemlösare, om allt bara skulle flyta på hela tiden skulle mitt jobb snabbt bli tråkigt.” säger Peder. Atmosfären på filialen i Örebro beskriver platschefen Patrik som prestigelös. Här spelar det ingen roll vilken roll man har, alla tar sitt ansvar och ingen skjuter ifrån sig några uppgifter, utan tvärtom hjälper man till där det behövs stöttning.

”Jag tycker att kundkontakten är det allra roligaste med mitt jobb, det är verkligen något som jag brinner för. Det är väldigt olika typer av personer som handlar hos oss, så man behöver vara mångsidig och anpassa sig lite utifrån varje kund. Kunderna lär mig otroligt mycket. Ibland får jag stoppa kunden och säga att jag inte förstår, då är de alltid snälla och förklarar hur saker hänger ihop och hur de arbetar. Mina kollegor är också väldigt kompetenta, här i huset finns svaren på 99,9 procent av kundernas frågor. Att vi har så hög kundservice och bra kundbemötande är nog en framgångsfaktor här i Örebro, och även att vi arbetar över gränserna och är duktiga på att ha en öppen dialog internt.” berättar Sandra.

Sandra är ansvarig för att butiken rullar på och i hennes roll ingår till exempel att göra om i butiken när det behövs, att hålla kolla på alla kampanjer och att se till att hyllorna är fyllda med produkter som efterfrågas. Här i Örebro har teamet tagit kundservicen ett steg längre och gjort ett eget fikarum till sina kunder. Här kan vem som helst passa på att ta en kopp kaffe, köpa läsk och godis, eller en panpizza från frysen. ”Det har blivit populärt att ta en kaffe i fikarummet och byta ett par ord med en branschkollega när man ändå är här och handlar.” säger Sandra.

”När jag började som platschef på Bevego hade de andra platscheferna i regionen även andra roller, medan jag kunde lägga 100 procent av min tid på att vara platschef och fick utforma rollen som jag ville. Tidigare erfarenheter hade gjort att jag var trött på att man hade medarbetarsamtal en gång om året och satte upp framtidsplaner som man sedan släppte. Nu sitter jag ner med varje person ungefär en gång var tredje månad och pratar om personlig utveckling och hur de trivs på jobbet. Då är det lättare att följa upp målen, och även ta tag i irritation som kan dyka upp innan det blir för stort eller kokar över.” säger Patrik.

”Det är nästan otäckt hur lite ruljans vi haft på medarbetarna här i Örebro. Det är i princip bara personer som gått i pension som har slutat. Det jag tycker är det bästa med jobbet är att vi har så bra stämning på filialen. Vi trivs tillsammans och fungerar väldigt bra ihop, både på och utanför jobbet. Det händer ibland att vi gör saker utanför jobbet men det behöver inte vara något avancerat, det kan vara att vi kör en pingisturnering och käkar pizza. Då blir det att man snackar om det både innan och efter, och det är roligt.” avslutar Ulf.