Jesper Ericsson jobbar på Bevego som ansvarig utesäljare för Isolering Väst.

Vi följer utesäljaren Jesper: “Inget slår ett personligt möte!”

Jesper Ericsson har jobbat som säljare i 23 år, varav de senaste 8 åren här på Bevego som ansvarig utesäljare för Isolering Väst. Är man yrkesverksam inom isolering i Västra Götalandsregionen och har frågor om Bevegos sortiment är det Jesper man ska snacka med! “Det blir många samtal till olika kunder varje dag och det är väldigt roligt att få en relation med dem och lära känna dem ordentligt.” berättar han när vi sätter oss i bilen för att köra mot dagens första kundmöte i Halmstad.

Vecka 47_36A0670.jpg

“Jag har tidigare varit säljare inom flera olika branscher, men har även jobbat som montör inom isolering under 5 års tid. Det gör att jag har väldigt bra koll på våra produkter, hur det funkar och vet vad kunden menar om de har stött på problem eller undrar över något. Ibland kan jag föreslå en alternativ lösning som kunderna kanske själva inte tänkt på. Det är alltid kul och den erfarenheten är till stor fördel för både mig och för kunden. ”

Jesper utgår från sin hemstad Vänersborg men har hela området från Strömstad till Halmstad som sin arbetsplats. “Det blir några timmar i bilen varje vecka, men jag gillar att köra och passar på att ringa många av kunderna när jag ändå sitter i bilen. Det är aldrig ensamt i min bil även om jag alltid åker själv!” skrattar han.

Vecka 47_36A0688.jpg

Det blir alltid några samtal in till någon av innesäljarna på filialerna för att stämma av läget och bolla offerter.

Dagens första besök är ett frukostmöte med en kund i Halmstad och medan vi åker söderut berättar Jesper mer om hur en vanlig dag på jobbet kan se ut. “Jag försöker att träffa alla kunder regelbundet för att stämma av med dem hur läget är och om det är något jag kan hjälpa dem med. Det är inte alltid så lätt att få till ett möte eftersom kunderna hela tiden följer sina projekt och att jobben på olika byggen kan ändras i sista sekund. Då blir det mitt jobb att försöka vara flexibel och anpassa mig efter när kunden kan ses.” säger han.

Morgonens kundmöte hålls på filialen i Halmstad men det hade lika gärna kunnat vara på ett fik, en lunchrestaurang, ute hos kunden eller på ett bygge. Allt beror på vad som passar bäst för kunden just den dagen. Väl framme i Halmstad möter Jesper upp kunden vid entrédörrarna på filialen innan de slår sig ner med varsin frukostfralla och en kopp rykande kaffe vid fikaborden i butiken. Att hitta samtalsämnen verkar inte vara något problem och innan de kommer in på något jobbrelaterat har de avverkat allt mellan himmel och jord. De känns nästan som två gamla vänner som sitter där och äter frukost tillsammans.

Just nu har kunden ett större projekt på gång och förutom att stämma av läget kring alla uppdrag på firman, så går de även igenom vad som behöver beställas inom de närmaste dagarna. “Det är alltid kul att få träffa kunderna så här och höra hur de har det och hur det går med jobben. Det har man inte kunnat ta för givet under de senaste 1,5 åren.” konstaterar Jesper efter att han tackat av kunden som åker vidare till dagens bygge.

Inget slår ett personligt möte

Det senaste året har det varit extra speciellt att vara utesäljare eftersom man inte kunnat träffa kunderna som vanligt. “Jag vill gärna träffa människor personligen och höra hur de har det. Det finns mycket som inte går att läsa in i ett samtal bara genom att prata i telefon. Telefonsamtal är såklart jättebra men det finns inget som slår ett personligt möte! Det är ju inte direkt så många som frivilligt kör ett videomöte på teams. I denna branschen är det lite mer analogt.” skrattar Jesper hjärtligt.

På grund av covid-19 och den rådande situationen i världen har de senaste åren varit lite extra speciella. “Problemet har inte legat i att det funnits för få jobb, snarare tvärtom då vi just nu befinner oss i en stark byggkonjunktur. Det har varit ett hårt tryck på marknaden och den stora efterfrågan på produkter har under perioder gjort att lagren tömts och att nya leveranser varit oklara pga den rådande situationen i världen. Vi har varit ganska förskonade inom området isolering men såklart har vi också jobbat hårt för att få hem saker snabbare. Jag har försökt hjälpa kunderna extra mycket nu under covid så det ska bli så bra som möjligt för alla.” säger Jesper.

Vecka 47_36A0573-2.jpg

I bilen mot Halmstad har Jesper redan hunnit ringa Shkelzen om en ny offert och nu går de tillsammans igenom förslaget.

En nära relation med innesäljarna

Det är många som samarbetar i de olika regionerna för att allt ska klaffa med offerter, ordrar och leveranser. “Mitt jobb hade inte fungerat om jag inte hade haft alla bra innesäljare som min stödpunkt. De är till stor hjälp för att vi ska kunna hjälpa våra kunder med vad de efterfrågar. Har jag t.ex. träffat en kund i Halmstad så ringer jag in till Shkelzen som är innesäljare där och frågar om de kan lösa en offert åt mig på det som vår kund vill ha. Det är samma med filialerna i Borås, Göteborg och Trollhättan. Ibland är det tvärtom, att innesäljaren ringer till mig och frågar om jag kan åka och träffa en ny kund som de haft kontakt med. Vi samarbetar hela tiden och har kontakt med varandra varje dag.” säger han.

I Halmstad ska Jesper även träffa Rick på Anderssons Isolering. “Rick är en härlig kille som hela tiden har något nytt på gång. Han borde verkligen anställa någon mer nu för han jobbar alldeles för mycket. Dygnets timmar verkar inte räcka till just nu.” säger Jesper samtidigt som Rick kliver in genom dörrarna till butiken med ett stort leende på läpparna.

Rick har drivit Anderssons Isolering i 9 år och har varit i kontakt med Jesper sedan han blev kund hos Bevego för ungefär 5-6 år sedan. “För mig blev det väldigt smidigt när Bevego öppnade sin filial i Halmstad. Nu kan jag bara svänga förbi här om jag behöver något snabbt.” säger Rick när vi sätter oss med en kopp kaffe för att gå igenom läget på firman.

Vecka 47_236A0628.jpg

Rick är montör och har drivit egen firma i snart 9 år.

“Just nu är det lite kaos men det har egentligen varit fullt ös sen jag började som montör. Det är gott om jobb för oss just nu, vilket såklart är väldigt kul! Men det är inte alltid så glassigt att vara egenföretagare. Jag har kanske haft 10 veckors semester på 9 år.” skrattar han. Rick har under de senaste åren haft flera anställda på deltid. Han har främst fokuserat på att anställa personer i sin närhet som han vet inte har något jobb. “Jag tycker det är viktigt att ge människor en chans och ofta är de väldigt villiga att jobba också.” säger han.

Innan Rick lämnar en offert på ett jobb utgår han ifrån hur lång tid han tycker arbetet bör ta och försöker sedan hålla sig till det. “Jag har haft lite snällare tidsspann för mina anställda men sätter nog ganska hög press på mig själv. Det senaste halvåret har jag jobbat väldigt mycket och det har varit ett litet pussel att få ihop allt.” säger han. Ricks tidigare anställda ska sluta på grund av studier och han håller just nu på att anställa en ny montör på heltid och ser fram emot att få lite mer avlastning.

Rick samarbetar mycket med en annan firma i Halmstad som egentligen räknas som en konkurrent. “Jag ser det inte riktigt så. Jag har mina kunder och de har sina kunder men just nu finns det mycket jobb och vi väljer istället att hjälpa varandra och göra det tillsammans när vi har något stort jobb. Jag vill helst inte behöva hyra in montörer för ett större jobb. Man vill ju veta att man jobbar med folk som är duktiga och att man levererar ett snyggt jobb som är riktigt gjort, utan fusk. Att vi samarbetar mellan firmorna blir fördelaktigt för oss alla. ” säger Rick.

Jesper och Rick går igenom två nya projekt som är igång gällande isolering av ventilationskanaler för att se vad som behöver offereras och beställas. Det är bland annat ett nytt NIBE-projekt och ett stort projekt för en ny lokal till Dollarstore och Jem&Fix. Efter mötet och en trevlig thailunch med övrig personal på filialen tackar vi för mötet och vinkar av Rick när han leende skyndar ut till bilen för att fortsätta dagens jobb ute på ett bygge. Nu ligger det på Jespers bord att kolla upp med leverantörerna så Rick kan få rätt produkter till sina projekt och vilka leveranstider som gäller just nu.

“För mig är den lilla firman lika viktig som den stora.” säger Jesper. “Det spelar ingen roll om jag pratar med en liten kund ute på landet eller med ett stort bolag inne i stan. Jag ser på våra relationer på samma sätt, men givetvis har kunderna olika behov som behöver tillgodoses på olika sätt. Den lilla firman blir kanske en av de stora i framtiden och det är fantastiskt roligt att få följa dem på resan dit.” fortsätter han.

Vecka 47_236A0651.jpg

Jesper kör ungefär 4500 mil per år och kan varenda bensinstation i hela Västra Götaland utantill.

Det är variationen som gör jobbet

Jesper ordnar en del aktiviteter och utekvällar ihop med kunderna där de t.ex. käkar middag, går och bowlar, kör femkamp eller gokart tillsammans. “När man bara tittar på de delarna kan det verka väldigt lyxigt att jobba som utesäljare. Vem vill inte få åka på frukostar, luncher och ha trevliga utekvällar på arbetstid?” säger han och fortsätter. “Det är en supertrevlig del i mitt jobb, men det är fortfarande ett jobb som t.ex. innebär kvällar jag är borta från familjen. Alla delar av jobbet är dock inte lika glassiga.” ler han. “En av de delar som inte syns lika väl utåt är att delar av min arbetsdag består av att lösa problem som uppstår för kunden. Då är det ofta mig de ringer och då ska allt helst lösas på direkten och så smidigt som möjligt.”

Som utesäljare behöver man kunna vara stresstålig, kunna hantera många olika typer av personer och fungera lite som spindeln i nätet. I Jespers vardag behöver han hela tiden vara anpassningsbar och ändra i sitt eget schema med väldigt kort varsel. “För min del handlar jobbet till största del om att hitta lösningar och bygga relationer åt alla håll än att bowla på arbetstid.” säger han skrattandes när vi sitter i bilen på väg hem mot Vänersborg igen.

I slutet av dagen är det några saker kvar att fixa innan han kan checka ut. Kundernas nya projekt ska dokumenteras, läggas in i vårt CRM-system för att skickas över till regionchefen. Alla projekt läggs sedan smidigt in i Bevegos system som gör att alla filialerna kan få översikt över kunden och de olika projekten som är aktuella för tillfället. Det är ett arbetssätt som gör det enklare för säljarna att kunna hjälpa kunderna oavsett vilken filial de kontaktar angående en order eller ett projekt.

Vad tycker du är den viktigaste egenskapen hos en säljare?

“Jag tycker det allra viktigaste är att man är ärlig och säger vad man tycker. Det är klart att mitt jobb är att sälja produkter till min kund men om vi tillsammans inte känner att vi kan lita på varandra är det ju ingen idé. Jag vill finnas där som ett stöd för dem även i deras företagande för det ligger ju i både min och kundens intresse att det går så bra som möjligt för dem. Jag tror att ärlighet varar längst.” säger Jesper och ler.