bibu.se till Helsingborg 2014 - Helsingborgs stadsteater går in som huvudsamarbetspartner

Helsingborgs stadsteater och Bibu har i dag skrivit under ett samarbetsavtal för nästa upplaga av scenkonstbiennalen för barn och unga – bibu.se 2014. Samarbetet syftar till att ge biennalen bästa möjliga förutsättningar att både utvecklas vidare som nationell och internationell mötesplats och nå ut till publiken i Helsingborg och andra kommuner i nordvästra Skåne.

Helsingborgs stadsteater och Helsingborgs stad går båda in med ekonomiskt stöd. Stadsteatern skjuter dessutom till resurser i form av scener, teknik och personal. Även Helsingborgs Konserthus och Dunkers Kulturhus kommer att ingå i samarbetet.

- Det är fantastiskt att kunna presentera denna suveräna lösning redan två månader efter att bibu.se blev hemlös, säger en strålande glad Ingrid Kyrö, styrelseordförande för Bibu.

Sedan slutet av januari i år har Bibu undersökt möjligheterna att hitta en ny värdstad. Ett tiotal seriösa intressenter från olika delar av Sverige har engagerat sig i biennalens framtid, men Helsingborg blev snabbt huvudalternativet.

- Dialogen med teaterns och stadens representanter har varit rak, konstruktiv och positiv sedan allra första samtalet, säger biennalchef Pia Paglialunga som haft huvudansvaret för Bibus vidkommande. Det känns som att biennalen välkomnas med öppna armar och jag vet att den kommer att generera mycket för staden, inte minst för de unga i den.

- En skön mix av glädje och stolthet, och därtill en viss overklighetskänsla. Så kan vi väl närmast beskriva sinnesstämningen, konstaterar Max Granström och Anna Novovic, teaterchefer på Helsingborgs stadsteater. Vi har jobbat konsekvent och målmedvetet den senaste tiden för att få detta till stånd.

- Verkligen roligt att ett evenemang med detta viktiga innehåll kommer till Helsingborg, säger Michael Fransson, Helsingborgs stads näringslivsdirektör. Det är ett fint kvitto på Helsingborgs attraktivitet och att vårt långsiktiga, aktiva arbete med att värva spännande evenemang med hög kvalitet till staden ger resultat.

FÖR MER INFO

Max Granström, VD och teaterchef för Helsingborgs stadsteater
max.granstrom@helsingborg.se

Pia Paglialunga, biennalchef för bibu.se
pia@bibu.se

Michael Fransson, näringslivsdirektör Helsingborgs Stad
michael.fransson@helsingborg.se

Ingrid Kyrö, styrelseordförande för Bibu AB

ingrid.kyro@telia.co

bibu.se är Sveriges ledande mötesplats med, för och om professionell scenkonst som vänder sig till en ung publik. Fokus ligger på ett antal juryvalda svenska och internationella uppsättningar. Tillsammans med ett omfattande seminarie-utbud, olika samtalsforum och sociala events skapar de en arena för analys och diskussion kring områdets kvalitet, status och utvecklingsmöjligheter.

Scenkonstbiennalen för barn och unga startade år 2006 och genomförs sedan dess vartannat år. Under bibu.se 2012 samlades 1.036 deltagare från 24 olika länder för att uppleva unika gästspel, lyssna på aktuell forskning och konstnärliga samtal, debattera och umgås. Med en publik på 9.263  blev den även den mest välbesökta hittills.

Nästa biennal genomförs i Helsingborg 14-17 maj år 2014.

bibu.se 2014 genomförs med Helsingborgs stadsteater som huvudsamarbetspartner
& med stöd av Kulturrådet, Region Skåne och Helsingborgs Stad

Bibu AB som arrangerar biennalen ägs gemensamt av Teatercentrum och Svenska ASSITEJ